چکیده:
با توجه به اهمیت سازمانهای دولتی همچون شهرداریها در ایران، پژوهشهای اندکی قصد استفاده از سیستم دولت الکترونیک را بررسی کردهاند و با توجه به تفاوت در نتایج بهدستآمده از این پژوهشها، انجام پژوهشی جزءنگرانه در این زمینه ضروری است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر ابعاد کیفیت بر قصد استفاده از سیستم دولت الکترونیک با نقش میانجی مزایای شبکه و رضایت کاربران از دیدگاه کارکنان شهرداری کلانشهر رشت است. پژوهش حاضر، بر اساس هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات، توصیفی ـ همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را کارکنان شهرداری در مناطق پنجگانه شهری، شهرداری مرکز و سازمانهای وابسته به شهرداری به تعداد 2003 نفر تشکیل میدهند که با استناد به جدول مورگان ـ کرجسی، حجم نمونه برابر با 322 نفر محاسبه شد. پس از توزیع 390 پرسشنامه به روش تصادفی ساده، تعداد 330 پرسشنامه سالم جمعآوری شد و با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری و رویکرد حداقل مربعات جزئی تجزیه و تحلیل شد. نتایج آزمون فرضیههای پژوهش نشان داد که هر سه نوع کیفیت (اطلاعات، سیستم و خدمات)، با مزایای شبکه و رضایت کاربران ارتباط معناداری دارند. از طرفی، نتایج بهدستآمده در خصوص رابطه بین مزایای شبکه و رضایت کاربر نیز معناداری رابطه را تأیید کرد. در نهایت، مشخص شد که مزایای شبکه و رضایت کاربران بر قصد استفاده از سیستم دولت الکترونیک تأثیر مثبت و معناداری دارند. با توجه به اینکه بیشترین ضریب مسیر غیرمستقیم، حاصل تأثیر کیفیت اطلاعات بر قصد استفاده از طریق مزایای شبکه است، پیشنهاد میشود که برای افزایش قصد استفاده از سیستم دولت الکترونیک، به بهبود کیفیت اطلاعات و مزایای شبکه توجه بیشتری شود.
According to the importance of public organizations such as municipalities in Iran, few researches conducted on benefits of e-government and discrepancy among the results of the researches, its necessary to develop analytical research. The aim of this study is to evaluate the benefits of the e-government from the perspective of municipal employees. Considering research objective, it is an applied study and regarding to the data collection and data analysis method, it is a descriptive- correlational study. The statistical population of the study consists of 2003 employees of the Rasht municipality, includes the five urban areas, the center municipality and its related organizations which according Morgan-Krejcie, sample size was estimated 322. After distribution of 390 questionnaires using stratified random sampling method, 330 questionnaires were collected and analyzed using structural equation modeling (SEM) and based on partial least squares approach. Results of the research hypotheses indicated that all three types of quality (information, system and services) have significant relationship with network benefits and user satisfaction. On the other hand, the results on the relationship between network benefits and user satisfaction also showed that the network benefits significantly affect user satisfaction. Finally, the results showed the network benefits and user satisfaction had a positive and significant effect on intention to use. Since the most indirect path coefficient is resulted from the effect of information quality on intention to use, through the network benefits, it’s suggested to pay more attention to improve information quality and network benefits in order to increase intention to use of e-government.