چکیده:
مقدمه: با توجه به پیامدهای ناشی از اختلال نقص توجه – بیش فعالی، رویکردهای درمانی مختلف برای بهبود این اختلال شکل گرفتهاند. این پژوهش با هدف مقایسه تأثیر درمان رفتاری بارکلی، خانواده درمانی ساختاری مینوچین و آموزش نوروفیدبک بر نشانگان کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه – بیش فعالی (ADHD) انجام شد.روش پژوهش: روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون – پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان ابتدایی شهر کرج در سال 1397 بود. پس از غربالگری و با استفاده از نمونهگیری خوشهای تصادفی، 40 نفر با توجه به معیارهای ورود و خروج انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. ابزارها شامل مصاحبه تشخیصی نیمه ساختار یافته (K-SADS) و مقیاس تشخیصی کوتاه اختلال نقصتوجه/ بیشفعالی کانرز بوده است. اعضای گروههای آزمایش (سه گروه) در جلسات درمان رفتاری بارکلی (9 جلسه 90 دقیقهای)، خانواده درمانی ساختاری مینوچین (8 جلسه 90 دقیقهای) و آموزش نوروفیدبک (25 جلسه 30 دقیقهای) شرکت کردند. تحلیل دادهها با آزمونهای تحلیل کوواریانس یک و چندمتغیره و تی وابسته انجام شد.یافته ها: نتایج نشان داد درمان رفتاری بارکلی (01/0>P)، خانواده درمانی ساختاری مینوچین (01/0>P) و نوروفیدبک (01/0>P) بر نشانگان کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه – بیش فعالی اثربخش است. نتایج آزمون تعقیبی نشان داد میزان اثربخشی درمانها بر نشانگان اعضای گروه آزمایش متفاوت است. تحلیل نتایج پیگیری سه ماهه نشان دهنده پایدار بودن اثرات درمانی بود.نتیجه گیری: استفاده از این روشهای درمانی برای کاهش نشانگان کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه – بیش فعالی قابل کاربرد است.
Introduction: Due to the consequences of attention deficit - hyperactivity disorder, various therapy approach has been formed. This research aimed to investigate a comparative study between Barkley behavioral therapy, Minuchin structural family therapy and neuro-feedback on syndrome among children suffering from attention deficit – hyperactivity disorder.Methods: This study was a quasi-experimental pretest-posttest with a control group. The study population consisted of all primary school student in Karaj in 2018. By using cluster sampling method, 400 students selected and screening conducted for hyperactivity. The sample consisted of 40 (10 for each group) students and their mothers were selected by as an available method and randomly recruits to each of groups. Instruments for gathering data were semi-structured diagnostic interview, short diagnostic scale for hyperactivity and attention deficit disorder and multidimensional child anxiety scale. Then, the participants in the experimental groups (Three groups) participated in Barkley behavioral therapy, Minuchin structural family therapy and neuro-feedback, while the control group did not receive any intervention. Then, the data were analyzed using SPSS.v21 software and statistical tests such as MANCOVA and ANCOVA.Results: The results indicate that Barkley behavioral therapy, Minuchin structural family therapy and neuro-feedback have significant impact on syndrome among children suffering from attention deficit – hyperactivity disorder, generally. Furthermore, post-hoc test revealed that the efficacy of therapies on syndrome of experiment groups is different. Three months follow-up results represent resistance of therapies.Conclusion: using of these therapies for reduction of syndrome among children suffering from attention deficit – hyperactivity disorder.
خلاصه ماشینی:
مقايسه اثربخشي درمان رفتاري بارکلي، خانواده درماني ساختاري مينوچين و نوروفيدبک بر نشانگان کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه – بيش فعالي 4 نرگس دولتياري١، بيوک تاجري ٢*، افسانه خواجوند خوشلي٣، حمزه اکبري چکيده مقدمه : با توجه به پيامدهاي ناشي از اختلال نقص توجه – بيش فعالي، رويکردهاي درماني مختلف براي بهبود اين اختلال شکل گرفته اند.
اين پژوهش با هدف مقايسه تأثير درمان رفتاري بارکلي، خانواده درماني ساختاري مينوچين و آموزش نوروفيدبک بر نشانگان کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه – بيش فعالي (ADHD) انجام شد.
از اين رو هدف اصلي پژوهش ، حاضر مقايسه تأثير درمان رفتاري بارکلي، خانواده درماني ساختاري مينوچين و نوروفيدبک بر نشانگان کودکان مبتلا به ADHD و پايداري اثرات آن است .
Contents of the Barkley behavioral therapy sessions for mothers of the first group جلسه درمان محتواي جلسه اول آموزش برقراري روابط مثبت با کودکان دوم آموزش شيوه ارائه تقويت مثبت سوم آموزش استفاده از جدول رفتاري چهار آموزش چگونگي استفاده موفقيت آميز از تنبيه پنجم آموزش نحوه به کارگيري تکاليف و دستور دادن ششم آموزش مهارت تحسين هفتم آموزش مهارت ناديده گرفتن هشتم آموزش مهارت محروم سازي نهم مرور مباحث قبل و فراهم آوردن حمايت هاي پيگيرانه خانواده درماني ساختاري مينوچين : گروه دوم از مادران شرکت کننده در پژوهش حاضر در جلسات خانواده درماني ساختاري مينوچين شرکت کردند.
چنانکه پيشتر بيان گرديد يافته هاي پژوهش حاکي از تأثير سه روش درمان رفتاري بارکلي، خانواده درماني ساختاري مينوچين و نوروفيدبک در کاهش نشانگان کودکان مبتلا به ADHD است .