چکیده:
زمینه و هدف: هدف تحقیق حاضر، مدلسازی استراتژیهای بازاریابی در ارتباط با محصولات فناوری-محور شرکتهای فناور-محور پارک علم و فناوری تهران بود. مواد و روشها: تحقیقحاضر، یک تحقیق توصیفی از نوع همبستگیاست و در رسته تحقیقاتکاربردی قرار دارد. جامعه آماری این پژوهش را صاحب نظران و خبرگان، مدیران و کارشناسان ارشد شرکتهای برگزیده فعالدر پارک علم و فناوری تهران شناسایی است که بالغ بر 290 نفر هستند. برای برآورد حجم نمونه با روش خوشه ای چند مرحله ای و فرمول کوکران70 نفر تعیین شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته استفاده شده است که روایی با نظرات خبرگان و پایایی با آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفته است. بهمنظور تجزیه وتحلیل دادهها از روش معادلات ساختاری و نرم افزار PLS استفاده شده است. ملاحظات اخلاقی: در تمام مراحل نگارش مقاله، ضمن رعایت اصالت متون، صداقت و امانتداری رعایت شده است. یافتهها: شرکتهای فناور-محور باید با امکانسنجی ورود به بازارهای بینالمللی به افزایشسهم بازار و سوداوری خود توجه کنند. نتیجه گیری: نتایج نشانداد گرایش های بازاریابی اثر مثبتی بر روی عملکرد در شرکتهای فناور-محور پارک علم و فناوری تهران دارد. استراتژی بازاریابی بینالمللی اثر مثبتی بر روی عملکرد در شرکتهای فناور-محور پارک علم و فناوری تهران دارد. گرایش های بازاریابی اثر مثبتی بر روی استراتژی بازاریابی بینالمللی شرکت در شرکتهای فناور-محور پارک علم و فناوری تهران دارد. تجربه های بازاریابی بینالمللی شرکت اثر مثبتی بر روی استراتژی بازاریابی بینالمللی شرکت در شرکتهای فناور-محور پارک علم و فناوری تهران دارد. تجربه های بازاریابی بینالمللی شرکت اثر مثبتی بر روی عملکرد در شرکتهای فناور-محور پارک علم و فناوری تهران دارد.
Background and Aim: The purpose of this research was to model marketing strategies related to technology-oriented products of technology-oriented companies in Tehran Science and Technology Park. Materials and Methods: The current research is a descriptive research of the correlation type and is in the category of applied research. The socio-statistics of this study was introduced by managers and senior experts of selected companies active in Tehran's Alam and Favari Park, which is more than 290 people. To estimate the sample size, 70 people were determined by multi-stage cluster method and Cochran's formula. In order to collect data, a researcher-made questionnaire was used, which validity was confirmed by experts' opinions and reliability by Cronbach's alpha. In order to analyze the data, structural equation method and PLS software were used. Ethical considerations: In all stages of writing the article, while respecting the originality of the texts, honesty and trustworthiness have been observed Results: Technology-oriented companies should pay attention to increasing their market share and profitability by considering the possibility of entering international markets. Conclusion: The results showed that marketing trends have a positive effect on performance in technology-oriented companies of Tehran Science and Technology Park. The international marketing strategy has a positive effect on the performance of technology companies in Tehran Science and Technology Park. Marketing trends have a positive effect on the company's international marketing strategy in technology-oriented companies of Tehran Science and Technology Park. The company's international marketing experiences have a positive effect on the company's international marketing strategy in technology-oriented companies of Tehran Science and Technology Park. The company's international marketing experiences have a positive effect on the performance of technology-oriented companies in Tehran Science and Technology Park.