چکیده:
هدف این مطالعه تعیین رابطة خلقوخوی کودک با کیفیت رابطة مادر ـ کودک و مشخص ساختن نقش تعدیلگرانة ظرفیت تأملی مادر در رابطة بین این دو متغیر بود. نمونة آماری شامل 270 مادر بود که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به سه پرسشنامة مزاج کودکی میانه، ظرفیت تأملی والدین و مقیاس رابطة کودک ـ مادر پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد. تحلیل یافتهها نشان داد که بهجز مؤلفة حواسپرتی، بقیة مؤلفههای خلقوخوی کودک رابطة معناداری با کیفیت رابطة مادر ـ کودک داشتند. همچنین هر سه مؤلفة ظرفیت تأملی مادر شامل پیشذهنیسازی، اطمینان به وضعیت ذهنی و علاقه و کنجکاوی به حالات ذهنی، ارتباط معناداری با کیفیت رابطة مادر ـ کودک داشتند. نتایج تحلیل رگرسیون برای بررسی فرضیة تعدیلگری ظرفیت تأملی مادر نشان داد که پیشذهنیسازی مادر تعدیلگر معنادار رابطة سطح فعالیت کودک، پیشبینیپذیری و ثبات فراخنای توجه با کیفیت رابطة مادر ـ کودک بود. همچنین علاقه و کنجکاوی به حالات ذهنی در مادر نیز به طور معناداری تعدیلکنندة رابطة پیشبینیپذیری و ثبات فراخنای توجه با کیفیت رابطة مادر ـ کودک بود. در بقیة موارد، تعدیلگری مؤلفههای ظرفیت تأملی مادر در ارتباط مؤلفههای خلقوخوی کودک با کیفیت رابطة مادر-کودک تأیید نشد.
The aim of this study is to determine the relationship between child temperament and the quality of mother-child relation-ship and to determine the moderating role of the mother's reflective functioning in the relationship between these two vari-ables. The statistical sample consisted of 270 mothers who were obtained by convenie-nce sampling method and answered three questionnaires of middle childhood temp-erament, parental reflective functioning and child-mother relationship scale. Pear-son correlation coefficient and regression were used to analyze the data. The ana-lysis showed that with the exception of the component of distractibility, all other components of the child's temperament and all three components of mother's refl-ective functioning had a significant relat-ionship with the quality of mother-child relationship. The results of regression ana-lysis to examine the moderation hypoth-esis of mother's reflective functioning showed that mother's prementalizing mod-es was a significant moderator of the rela-tionship between child level activity, rhy-thmicity and attention span and per-sistence with the quality of mother-child relationship. interest and curiosity in men-tal states also significantly modified the relationship between rhythmicity and attention span and persistence with the quality of mother-child relationship.