خلاصه ماشینی:
"لذا باید گفت مکتب معارف عالی مرحوم میرزا مهدی همانها بود که این آقایان اینها را مطرح نمیکردند، ولی براساس فکری که او القا کرد، که فلسفه غیر از قرآن و روایات اهلبیت علیهمالسلام است و در مبانی با هم اختلاف دارند، آنان اصل این فکر را گرفته، بر همین اساس مشی میکردند.
اندیشه حوزه: مکتبتفکیک بر قرآنوروایات اهلبیت علیهمالسلام تأکید فراوانی میکند، و با توجه به این که راه رسیدن به معارف را سه تا دانستهاند، میخواستیم توضیح دهید که به نظر شما نسبت میان این سه راه چیست؛ یعنی نسبت بین عرفان و فلسفه و قرآن چیست؟ آیا تباین دارند، یا در برخی از موارد قابل اجتماعند و به اصطلاح با یکدیگر نسبت عموم و خصوص من وجه دارند؟ آیةالله واعظزاده: اگر کسی ادعا کند که مبنای فکری و علمی قرآن در مسائل عقلی و معارف الهی عین فلسفه متعارف است، این سخن بیجایی است (بعضی از فلاسفه ادعا میکنند که این دو عین هم هستند و آنها را با هم تطبیق نیز میکنند و شاید از همه متصلبتر در این فکر، مرحوم ملاصدرا باشد) این که حتما نیست؛ اما بالاخره فلسفه محصول تفکر یک عده از عقلا و متفکران مسلمان بوده است؛ گرچه اصل آن از یونان گرفته شده، و پایهاش بر تعقل است."