چکیده:
زمینه و هدف: نظیره، بعنوان یکی از فنون شاعری و انواع ادبی، به معنای همانندسازی در محتوا و شکل یک اثر ادبی با متن از پیش تعیین شده است. در نظیره پردازی به همانندسازی در برابر متن الگو پرداخته میشود؛ بنابراین هیچ متنی مستقل از دیگر متون نیست و از این طریق هر اثر هنری با تاثیرپذیری از اثر دیگر به کمال میرسد. عدم وجود یک شیوه و روش خاص برای نظیره گویی در قانون نظیره پردازی سبب شده است خلاقیت شاعران نظیره گو مورد غفلت قرار گیرد. در پژوهشهای مختلف ارتباط برونمتنی و درونمتنی نظیره ها با یکدیگر و از طرفی با متن الگو نادیده گرفته شده است. از این رو در این پژوهش کوشش شده است ارتباطات درونمتنی و برونمتنی مخزنالاسرار نظامی و نظیره پردازان آن بررسی و میزان نوآوری و خلاقیت نظیره سازان تحلیل و تبیین گردد. روش مطالعه: این پژوهش با روش تطبیقی-توصیفی و تحلیلی انجام شده است. یافته ها: ارتباط مخزن الاسرار نظامی و نظیره های آن، ماهیتی تقلیدی دارد؛ بطوری که اثر پسین، بازسرایی و بازآفرینی معنایی از پیش گفته شده در شکل و بافتی تقلیدی از شعر مخزنالاسرار است و این تقلید چیزی از ویژگیهای فردی مقلّد را در خود ندارد که سبب تفاوت وی از اثر الگو شود. این ارتباط، زمینه های تقلید، تداعی، تلفیق و وابستگی را شامل میشود. نتیجه گیری: بین متون نظیره رابطۀ مستقیم یا غیرمستقیم وجود دارد و نظیره نویسی با شبکه ای آشکار از روابط درونمتنی و برونمتنی مواجه است که در جهت اثبات توانایی شاعر به کار گرفته شده است.
BACKGROUND AND OBJECTIVES: As one of the poetic techniques and literary types, simile means simulating the content and form of a literary work with a predetermined text. In exemplification, imitation is done against the text of the model; Therefore, no text is independent from other texts, and in this way, every work of art is influenced by other works and becomes perfect. The lack of a specific way and method for allegory in the law of allegory has caused the creativity of allegory poets to be neglected. In various researches, the extra-textual and intra-textual relationship of similes with each other and on the other hand with the model text has been ignored. Therefore, in this research, an attempt has been made to examine the intra-textual and extra-textual connections of the Makhzan al-asrar of Nezami and its exemplars, and to analyze and explain the level of innovation and creativity of the exemplars.
METHODOLOGY: This research was conducted with a comparative-descriptive and analytical method.
FINDINGS: The relationship between the Makhzan al-asrar of Nezami and its examples has a mimetic nature; So that the later work is a reconstruction and re-creation of the previously mentioned meaning in the form and texture of an imitation of the poem of the Repository of Secrets, and this imitation does not contain any of the individual characteristics of the imitator that makes him different from the original work. This relationship includes the fields of imitation, association, integration and dependence.
CONCLUSION: There is a direct or indirect relationship between exemplification texts, and exemplification writing faces an obvious network of intratextual and extratextual relationships, which are used to prove the poet's ability.