چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی اثربخشی قصه گویی با تاکید بر معنویت بر کاهش کمرویی و اضطراب و افزایش انعطاف پذیری تحصیلی کودکان دبستانی شهر کرمانشاه در سال 1398 می باشد. در این پژوهش از روش تحقیق نیمه آزمایشی و از نوع طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل استفاده شده است. جامعه آماری شامل دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی شهر کرمانشاه در سال 1398 بوده که نمونه این پژوهش شامل 30 نفر از دانش آموزان دختر واجد ملاک کمرویی و اضطراب می باشد. در این پژوهش از سه پرسشنامه استاندارد شده مقیاس بازبینی شده کمرویی (چیک-بریگز،1976) ، پرسشنامه اضطراب کودکان (اسپنس ،2007) و پرسشنامه انعطاف پذیری تحصیلی (کانر و دیویدسون 2003) استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل داده های آماری از شاخص ها و روش های آمار توصیفی شامل: فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار، و آمار استنباطی شامل: آزمون تحلیل کواریانس چند متغیری و یک متغیری در سطح 05/0 با استفاده از نرم افزار SPSSنسخه 23 استفاده شد. نتایج نشان داد که قصهگویی با تأکید بر معنویت بر کاهش کمرویی کودکان دبستانی مؤثر است همچنین قصهگویی با تأکید بر معنویت بر کاهش اضطراب کودکان دبستانی مؤثر است نیز نتایج نشان داد که قصهگویی با تأکید بر معنویت بر افزایش انعطافپذیری تحصیلی کودکان دبستانی مؤثر است.
The main purpose of the present study was to investigate the effectiveness of storytelling with emphasis on spirituality on reducing shyness and anxiety and increasing academic flexibility in primary school children in Kermanshah. In this study, a quasi-experimental research method with pre-test and post-test design with control group was used. The statistical population of this study is all female students of elementary school in Kermanshah in 1398. The sample of this study included 30 female students with shyness and anxiety criteria. In this study, three standardized Chick-Briggs Shyness Scale (1976), Spence Child Anxiety Questionnaire (2007) and Conner & Davidson (2003) Academic Flexibility Questionnaire were used. Descriptive statistics and analysis methods were used to analyze the statistical data including: frequency, percentage, mean, standard deviation, and inferential statistics including: Multivariate and one-variable analysis of covariance at the level of 0.05 using SPSS software. 23 were used. The results showed that storytelling with emphasis on spirituality was effective in reducing shyness in preschool children and also storytelling with emphasis on spirituality was effective on reducing anxiety in preschool children and also results showed that storytelling with emphasis on spirituality was effective.