چکیده:
هدف:پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل تأثیرگذار بر حاکمیت فناوری اطلاعات، مهارتهای کوآنتومی و مهندسی دانش در نهاد کتابخانههای عمومی کشور انجام شده است. روششناسی:روش پژوهش کیفی و به لحاظ هدف اکتشافی و مبتنی بر مصاحبههای نیمهساختاریافته است. جامعه آماری پژوهش را خبرگان اجرایی که آشنایی کامل با نهاد کتابخانههای عمومی کشور داشتند، تشکیل داده و 15 نفر از اساتید گروههای علم اطلاعات و دانششناسی و فناوری اطلاعات و مدیران نهاد کتابخانههای عمومی کشور به روش نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند. به منظور شناسایی عوامل از تحلیل تم استفاده گردید. یافتهها:مضامین اصلی تأثیرگذار بر حاکمیت فناوری اطلاعات، شاخصهای ساختاری و شاخصهای درونسازمانی شامل 4 مضمون فرعی هستند. همچنین مضامین اصلی تأثیرگذار بر مهارتهای کوانتومی شامل تفکر خلاق، تفکر سیستمی و تفکر اقتضایی و موقعیتگرایی و مضامین اصلی تأثیرگذار بر مهندسی دانش شامل کیفیت دانش، طراحی ساختار، آزمایش برای تایید اعتبار قوانین سازماندهی دانش، مستندسازی و نگهداری دانش میباشند که به ترتیب مشتمل بر 8 و 16 مضمون فرعی هستند. نتیجهگیری:در حوزههای حاکمیت فناوری اطلاعات، مهارتهای کوانتومی و مهندسی دانش، پژوهشهای محدودی انجام شده است. لذا شناسایی عوامل مؤثر بر حاکمیت فناوری اطلاعات، مهارتهای کوانتومی و مهندسی دانش در نهاد کتابخانههای عمومی کشور کاربرد دارد. شناسایی عوامل میتواند برنامهریزی جامعی در جهت توسعه حاکمیت فناوری اطلاعات، افزایش مهارتهای کوانتومی و ارتقاء مهندسی دانش را به دنبال داشته باشد.
Aim: Organizations' dependence on information technology is increasing day by day and the dominance of information technology is recognized as an important factor in achieving the goals of the organization by using information through the use of technology. In today's complex world, traditional management skills alone are no longer the response, so perhaps the principles of quantum physics can provide a set of skills that are more appropriate to respond to the complexities of the quantum age. Quantum skills have the capability to lead to increased effectiveness and organizational development. On the other hand, today knowledge is recognized as a source of innovation, the productivity of human sources, and organizational growth. Knowledge engineering helps people to have a suitable understanding of the phenomena and knowledge related to them. Therefore, given the rapid and comprehensive changes in information technology over the range of activities and services of libraries and information centers which are effective on user satisfaction and the motivation of human sources, it is important to use information technology, knowledge engineering, and quantum skills and highlight the need of identifying their dimensions. Therefore, the present study was conducted to identify the factors affecting the dominance of information technology, quantum skills, and knowledge engineering in the public libraries of the country. Methodology: The research method is qualitative and exploratory in terms of purpose and based on semi-structured interviews. The statistical population of the study consisted of executive experts who were fully acquainted with the public libraries of the country, and 15 professors of the departments of information science and information technology and managers of public libraries were selected by snowball sampling method. Theme analysis was used to identify the factors. Findings: A review of the research findings showed that the main themes affecting the IT governance, structural indicators, and internal indicators include 4 sub-themes. Also, the main themes affecting quantum skills are creative thinking, systems thinking and contingency thinking, and situationism, and the main themes affecting knowledge engineering are knowledge quality, structure design, testing to validate the laws of knowledge organization, documentation, and knowledge retention. The order consists of 8 and 16 sub-themes. Conclusion: Little research has been done in the areas of IT governance, quantum skills, and knowledge engineering. Therefore, identifying the factors affecting IT governance, quantum skills, and knowledge engineering is used in the public libraries of the country. Identifying factors can also lead to comprehensive planning to develop IT governance, increase quantum skills, and enhance knowledge engineering.