چکیده:
هدف از مطالعه حاضر، بررسی درک دانشآموزان دختر و پسر پایه دهم رشته ریاضی و فیزیک از شکلهای هندسی بر اساس نظریه دووال است که به روش پیمایشی انجام گردید. جامعه آماری، دانشآموزان پایه دهم رشته ریاضی و فیزیک شهرستان پاکدشت و نمونه شامل 235نفر است که به روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری، آزمونی بر اساس پژوهشهای مرتبط است که روایی صوری و محتوایی آن توسط صاحبنظران بررسی شد و به کمک آلفای کرونباخ، پایایی آن تأیید گردید. برای تجزیهوتحلیل دادهها، آمار توصیفی و استنباطی شامل آزمون t تکنمونهای، ضریب همبستگی و آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره مورد استفاده قرار گرفت. طبق نظریه دووال، یادگیری هندسه و به کارگیری اشکال هندسی مستلزم چهار درک است که عبارتاند از: ادراکی، مرحلهای، استدلالی و عملیاتی. نتایج پژوهش حاضر بیانگر آن است که در ارتباط با مسائلی که نیازمند درک استدلالی هستند، میانگین امتیازهای دانشآموزان پایینتر از میانگین معیار است و به طور کلی، عملکرد دانشآموزان در حل مسائل مرتبط با درکهای استدلالی و عملیاتی، پایینتر از عملکرد آنها در حل مسائلی است که نیازمند درکهای ادراکی و مرحلهای هستند و بین عملکرد دانشآموزان دختر و پسر تفاوت معناداری وجود ندارد. همچنین نتایج حاصل از آزمون همبستگی پیرسون، نشانگر آن است که بین ابعاد درک شکلهای هندسی، همبستگی معنادار و مثبت وجود دارد. نتایج پژوهش حاضر میتواند معلمان را از نقاط قوت و ضعف دانشآموزان آگاه سازد و اصلاح روشهای آموزش هندسه را در پی خواهد داشت. همچنین میتواند مؤلفان و برنامهریزان آموزشی را در راستای تعیین خط مشیهای آموزشی یاری رساند.
The purpose of this study was to investigate 10th grade male and female students' apprehension of geometrical figures based on Duval’s theory, which was done through survey method. The statistical population is 10th grade boys and girls of Pakdasht city and the sample includes 235 students who were selected by cluster random sampling method. The tool is a test based on related research whose face and content validity were investigated by experts and its reliability was confirmed by Cronbach's alpha criterion. Descriptive statistics and inferential statistics including one sample t-test, correlation coefficient and multivariate analysis of variance (MANOVA) were used to analyze the data. According to Duval’s theory, learning geometry and applying geometrical figures requires four apprehensions, which are perceptual, sequential, operative and discursive. The results indicated that for issues that require discursive apprehension, students' average scores are lower than the average. In general, students' performance in solving problems related to discursive and operative apprehension is lower than their performance in solving problems that require perceptual and sequential apprehension. There is no significant difference between the performance of boys and girls. Also, the results of the Pearson correlation test indicated that there is a significant and positive correlation between every two dimensions of figural apprehensions. The results of the present study inform teachers about the strengths and weaknesses of students and as a result, will improve the methods of teaching geometry. It can also help authors and educational planners determine educational policies.