چکیده:
گردشگری خلاق شکل گستردهای از گردشگری فرهنگی بوده و به توسعه و بهبود شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در مقاصد گردشگری کمک میکند. هدف پژوهش حاضر تبیین وضعیت گردشگری خلاق و تاثیر آن بر توسعه اقتصادی شهر پاوه میباشد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه میباشد. جهت تحلیل دادهها از آزمونهای تی تک نمونهای، فریدمن، همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شده است. نتایج آزمون تی تک نمونهای نشان داد، سطح معناداری در هر پنج شاخص از سطح خطای ۵ درصد کوچکتر است و میانگین هر پنج شاخص گردشگری خلاق در شهر پاوه بالاتر از عدد 3 میباشد. نتایج آزمون فریدمن در رتبهبندی شاخصها نشان داد بین شاخصهای گردشگری خلاق تفاوت معناداری وجود دارد و رتبه و در نتیجه اهمیت شاخصها با یکدیگر متفاوت میباشد. با توجه به نتایج ضرایب همبستگی پیرسون بین گردشگری خلاق و شاخصهای توسعه اقتصادی رابطه معنادار و مستقیم وجود دارد. بررسی تاثیر گردشگری خلاق بر توسعه اقتصادی شهر پاوه با استفاده از ضریب رگرسیون نشان میدهد، همبستگی بالایی (622/0=R) بین میزان گردشگری خلاق و توسعه اقتصادی وجود دارد. با توجه به مقدار 862/9 t= و سطح معنیداری000/0، میتوان گفت که گردشگری خلاق با ضریب بتای 622/0 بر توسعه اقتصادی شهر پاوه تاثیرگذار است.
Creative tourism, a form of cultural tourism, has the potential to foster economic, social, and cultural development in tourist destinations. The objective of this research is to elucidate the status of creative tourism and its impact on the economic development of Paveh city. The necessary data were collected through a questionnaire, and the analysis was done using one-sample t-test, Friedman test, Pearson correlation, and regression analysis. The results of the one-sample t-test revealed that the significance level for all five indicators is lower than the 5% error threshold, indicating that the average score for all five creative tourism indicators in Paveh city exceeds 3. Additionally, Friedman’s test for ranking the indicators demonstrated a significant difference among creative tourism indicators, signifying varying degrees of importance among them. Pearson’s correlation coefficients indicated a significant and positive relationship between creative tourism and economic development indicators. Furthermore, the investigation into the impact of creative tourism on the economic development of Paveh city, using the regression coefficient, revealed a strong correlation (R=0.622) between the extent of creative tourism and economic development. With a t-value of 9.862 and a significance level of 0.000, it can be concluded that creative tourism, with a beta coefficient of 0.622, has a notable impact on the economic development of Paveh city.