چکیده:
پژوهش حاضر بر یکی از وجوه آسیبشناختی جریان فکری نواندیشی دینی تمرکز دارد که در وجهی عام و در عین حال آسیبشناسی کل اندیشه سیاسی معاصر اسلامی است. در این راستا، مفهوم نظریه دولت و جایگاه آن در هر طرح نظری در حوزه اندیشه سیاسی، بهویژه موضوعی از نوع سامان سیاسی و نظم دموکراتیک بررسی شده است. همچنین راهبرد رایج نواندیشان دینی در احتجاج با سنّت، جهت تمهید پشتوانه برهانی برای پشتیبانی از مطلوبشان در نحوه ساماندهی دموکراتیک جامعه، تحلیلی شد. پژوهش بر این فرضیه استوار است که راهبرد نظری این جریان فکری در همساز نشان دادن آموزههای اسلامی و مبانی نظم سیاسی دموکراتیک، اساساً بر شالودهشکنی از سنّت، بدون گسست از شالوده هنجاری آن اتکاء دارد و با نظریهای منسجم در باب دولت، از جمله منشأ و علت وجودی دولت، همراه نیست. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که این راهبرد با چالش گسیختگی و تشتت نظری و دشواریهای روششناختی روبهرو است.
The movement in Islamic political ideology that has become renowned as “religious intellectualism” is the last representation of transformation in Islamic contemporary political ideology. This intellectual movement has been formed following two recent movements that can be called “renewing tradition” and “returning to tradition”. These three movements have formed the new political ideology campaign since the middle of the 19th century. Dealing with political modernity in Europe and whether there is consistency or inconsistency between Islamic instructions and modern democracy are among central issues in all the three above movements. In the meanwhile, religious intellectualism by focusing on criticism to tradition and fundamental revision of that in the form of epistemological divergence from traditional style has established a new plan to make consistency between Islamic instructions and political modernity. A question that is raised about the theoretical strategy of this movement is how much it relies on a consistent perception of the theory of government. A hypothesis proposed in this research is that the theoretical strategy of this intellectual movement in showing consistency between Islamic instructions and principles of democratic political order basically rely on the deconstruction of the tradition, without any divergence from its normative structure so it is not compatible with a coherent theory in terms of government, including its origin and cause. The research findings show that this strategy faces the challenge of theoretical incoherence and diversity as well as methodological difficulties. The current paper has reviewed this subject through a critical approach and a descriptive-analytic method.
خلاصه ماشینی:
اما يک کتاب ، به طور مشخص به نظريه دولت در انديشه سياسي معاصر اسلامي، در دو جنبش اصلاح گري و احياگري پرداخته است ؛ نوشته پيش رو در ادامه کار اين اثر، به جريان نوانديشي ديني پرداخته است .
عمده ترين نقاط تمرکز نوانديشي ديني را ميتوان چنين برشمرد: ۱- نقد بيامان و شالوده شکنانه سنت و ميراث ؛ ۲- تلاش و دعوي تأسيس نظام هاي کلامي جديد در برابر نظام کلامي سنتي؛ ۳- تکيه همه جانبه بر وجوه پويا، انساني و بافتاري وحي و سنّت ، در برابر انجماد يک فقه و کلام سنتي که رسوبي از آميزش مقاصد قدرت هاي سياسي با آموزه هاي ديني، در قالب ايدئولوژيهاي نظام تغلب و خودکامگي سياسي بوده است ؛ ۴- توسل به سامانه هاي معرفت شناسي و روش شناسي جديد، به ويژه هرمنوتيک ، که براي نقادي، تفسير و تأويل سنتي که به صورت شئي شده و سنگواره بر تقدير مسلمانان ، حاکم شده بود و از جانب بسياري از نوانديشان به عنوان عامل اصلي در رکود و سکون جوامع اسلامي، به ويژه جوامع عربي- اسلامي شمرده ميشود؛ ۵- تلاش براي استدلال در جهت اخلاقي بودن جوهره اسلام در برابر تلاش جريان بازايي براي سياسي کردن آن .