چکیده:
هدف از اجرای پژوهش حاضر، احصاء تجارب زیسته راهبران آموزشی تربیتی از ویژگیهای مدیران کارآمد مدارس چندپایه بود. روش پژوهش؛ مبتنی بر رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی از نوع توصیفی بود. برای گردآوری دادهها، از مصاحبه نیمهساختاریافته استفاده و برای تحلیل دادههای پژوهش، از تحلیل مضمون بهره گرفته شد. در رابطه با سوال اول پژوهش، با هدف واکاوی چالشها و پیامدهای مدارس چندپایه، چهارده مضمون کلی در چهار بعد محوری شامل چالشهای سازمانی، چالشهای آموزشی، چالشهای و چالشهای فرهنگی جای گرفتند. در رابطه با سوال دوم پژوهش با هدف تبیین ویژگیهای مدیران کارآمد چندپایه ده مضمون کلی در قالب چهار بعد محوری، کانون تعاملات جامعه محلی، تسهیلگر تربیتی، ارزشهای اخلاقی و نگرش مولد و سازنده احصاء شد. بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان استنتاج نمود که مواجهه با چالش و پیامدهای مدارس چندپایه مستلزم تغییر مدیران توانمند و کارآمد بوده که موجبات جهتگیری نوینی نسبت به مدارس چندپایه شده و از مواضع نگاه تقلیلگرایی به این مدارس کاسته شود. چنانچه رویه موجود در رابطه با مدارس چندپایه تداوم یابد و به فرایند مدیریت آن، کمتوجهی شود؛ موجبات شکاف در فرایند یاددهی یادگیری و ترک تحصیل دانشآموزان خواهد شد.
The purpose of the present research was to evaluate the lived experiences of educational leaders, one of the characteristics of efficient managers of multi-grade schools. research method; It was based on qualitative approach and descriptive phenomenological method. A semi-structured interview was used to collect the data and thematic analysis was used to analyze the research data. In relation to the first question of the research, with the aim of analyzing the challenges and consequences of multi-level schools, fourteen general themes were placed in four central dimensions including organizational challenges, educational challenges, and cultural challenges. In relation to the second question of the research, with the aim of explaining the characteristics of efficient multi-level managers, ten general themes were calculated in the form of four central dimensions, the focus of local community interactions, educational facilitator, moral values and productive and constructive attitude. Based on the findings of this research, it can be concluded that facing the challenges and consequences of multi-level schools requires the change of capable and efficient managers, which will lead to a new orientation towards multi-level schools and reduce the reductionist view of these schools. If the existing procedure regarding multi-grade schools continues and its management process is neglected; It will cause a gap in the teaching and learning process and students drop out.
خلاصه ماشینی:
در اين مدارس ، مديران عمدتاً به عنوان مدير آموزگار بوده و کلاس ها با توجه به سازمان دهي دانش آموزان به کلاس هاي چندپايه ١ تقسيم ميشود.
| قاسمي عشق آباد و همکاران | ٥٥ ١- چالش هاي سازماني: با توجه به کمبود معلمان و هم چنين کثرت کلاس هاي درس خالي، در سازمان دهي نيروي انساني، مدارس چندپايه ، هميشه داراي کمبود معلم واقع شده و عمدتاً معلمان با تجربه سراغ اين مدارس نميآيند.
کد (٦) بيان دارد: «در هيچ طرح و برنامه اي امتياز ويژه ، شرايط خاص ، حتي توي داوري آثار و نميدونم هر چيزي که مجاب کنه من مدير يا معلمم رو که ما در مدارس چندپايه هم ، ديده بشيم و اين ها رو در مدرسمون انجام بديم ، نيس .
چالش هاي زمينه اي مانند همراه نبودن خانواده ها با برنامه ها و مساعد نبودن نگاه دهيار و شوراي روستا نيز بخش ديگري از مسائل مدارس چندپايه را تشکيل داده و در اين مورد مؤلفه هايي چون کمبود فضا و امکانات و محروميت نيز در پژوهش هاي ديگري نظير بشيري (١٣٩٤)، عزيزي و همکاران (١٣٩٢)، Alinsug &Naparan (٢٠٢١)، احمدي و ايزان (١٤٠١)، حميديزاده (١٤٠٠)، اشاره شده که با پژوهش حاضر هم راستا بوده اند؛ اما چالش هاي ٧٢ | پژوهش هاي رهبري آموزشي | سال هفتم | شماره ٢٦ | تابستان ١٤٠٢ فرهنگي و تربيتي، نظير مؤلفه هايي همچون ابتر ماندن طرح و برنامه هاي مکمل ، عدم انعطاف پذيري برنامه درسي، مسائلي چون خروج دانش آموزان و ترک تحصيل آنان به ويژه هم راستا شدن با ازدواج دختران و مسائل و جهت گيري هاي مذهبي و قوميتي از چالش هاي مغفول مانده مدارس چندپايه تلقي ميشود.