چکیده:
گردشگری مدرن با تخطی از اقدامات اخلاقی به ناهنجاریهای اجتماعی دامن زده و جوامع انسانی را گرفتار مخمصههای اخلاقی فراوان کرده است. بنابراین، هدف این پژوهش، طراحی مدل تبیینکننده اخلاق گردشگری در استان گیلان بهعنوان یکی از پربازدیدترین مقاصد گردشگری کشور با استفاده از روش پژوهش کیفی و نظریه داده بنیاد سیستماتیک است. با توجه به اهداف پژوهش، جامعة مشارکتکنندگان شامل اساتید دانشگاه، مسئولین، کارشناسان و سیاستگذاران صنعت گردشگری هستند که حداقل از تحصیلات کارشناسیارشد و 5 سال سابقهکاری اجرایی در بخشهای مختلف صنعت گردشگری برخوردارند. انتخاب این نمونهها با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انجام پذیرفت و مصاحبههای نیمه ساختاریافته با طرح 7 سوال کلی تا تحقق اشباعنظری در مصاحبه 12 ادامه یافت. تحلیل دادهها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی منجر به استخراج 71 مفهوم، 19 مقوله فرعی و در نهایت 6 مقوله اصلی از تلفیق و طبقهبندی مفاهیم شد. بر مبنای مدل پیشنهادی، رفتار اخلاقی گردشگر بهعنوان مقوله محوری؛ مسئولیت اجتماعی مقصد گردشگری بهعنوان شرایط علی؛ ارزشهای جامعه میزبان بهعنوان شرایط زمینهای؛ اخلاق کسب وکارها بهعنوان شرایط مداخلهگر؛ مدیریت و سیاستهای گردشگری بهعنوان راهبرد و سرانجام گردشگری اخلاقمحور بهعنوان پیامد اجرای راهبردها در نظر گرفته شدهاند.
Modern tourism has added to social anomalies by violating ethical practices and has caused many ethical problems to human societies. Therefore, the purpose of this research is to design an explanatory model of tourism ethics in Gilan province, as one of the most visited tourist destinations in the country, using qualitative research methods and systematic grounded theory. According to the research objectives, the population of participants includes university professors, officials, experts and policy makers of the tourism industry who have at least a master's degree and 5 years of executive work experience in various sectors of the tourism industry. The selection of these samples was done using purposive sampling method and semi-structured interviews with 7 general questions were continued until the realization of saturation in interview 12. Data analysis in three stages of open, axial and selective coding led to the extraction of 71 concepts, 19 sub-categories and finally 6 main categories from the integration and classification of concepts. Based on the proposed model, tourist's ethical behavior as a core category; social responsibility of the tourism destination as a causal condition; the values of the host society as context conditions; business ethics as interferer condition; tourism management and policies are considered as a strategy, and finally, ethical tourism is considered as a result of the implementation of strategies.