چکیده:
سفالینههای خاکستری رنگ یکی از شاخصترین و مهمترین آثار فرهنگی مکشوف از محوطههای عصر مفرغی جنوب شرق فلات ایران است. این سبک سفالینهها به مقدار بسیار گستردهای از محوطه عصر مفرغی چگردک جلگه چاه هاشم در بلوچستان به دست آمده است که تاکنون از نظرها و مطالعات باستان شناسی، باستان سنجی و تاریخ هنری جنوب شرق فلات ایران به دور مانده است. پرسش اصلی این پژوهش حول چگونگی ساخت و تزیین این سفال هاست. به نظر میرسد در این منطقه، ساخت سفال توسعه یافته بود و روشهای ساخت متفاوتی داشتند. پژوهش حاضر به روش تحلیلی-تجربی و برمبنای مطالعات آزمایشگاهی انجام شده است. اشیاء موردمطالعه متعلق به موزه جنوب شرق ایران بوده که اقداماتی نظیر مستندنگاری وضعیت اشیاء و همچنین نمونه برداریهای لازم جهت انجام آزمونهای آزمایشگاهی در محل کارگاه مرمت موزه منطقهای جنوب شرق زاهدان صورت پذیرفته است. در ادامه با استفاده از مطالعات پتروگرافی مقطع نازک (OM) و آنالیزهای دستگاهی با روشهای SEM-EDX و XRD به تحلیل دادهها در جهت تحقق اهداف پژوهش پرداخته شده است. در این مطالعه، بررسی 11 نمونه سفال خاکستری رنگ مربوط به محوطه چگردک که در سال 1397 ه. ش.، از کاوشهای اضطراری به دست آمده است، صورت پذیرفت که تمام سفالها چرخ ساز و به رنگ خاکستری در طیفهای تیره تا روشن و با ضخامتهای مختلف اما در محدوده سفالینههای نازک هستند. بررسیهای باستان سنجی صورت گرفته برروی سفالها، ترکیبی مشابه درنظر میگیرد، ولی نشان میدهد که شیوههای تولید مختلفی به کار گرفته میشده است. سفالهای موردنظر سفالهایی با تولید در کورههای حرارت بالا و روشهای پیشرفته بوده است؛ به طوری که دقت در ساخت، ظرافت و استحکام مدنظر سفالگران بوده است. نتایج حاصله نشان میدهند که سفالگری در این محوطه یک صنعت بسیار پیشرفته بوده است که برای تزیین سفالها از مواد معدنی با پایه آهن و منگنز استفاده کردهاند.
Gray pottery is one of the most significant and important cultural artifacts discovered from the Bronze Age sites in the southeast of the Iranian plateau. This style of pottery has been obtained in a very large amount from the Chagardak Asr-e-Faraghi site of Chah Hashem Plain in Baluchistan, which has so far been far from the views and studies of archeology, archeology and artistic history of the southeast of the Iranian plateau. The main question of this research is about how to make and decorate these pottery. It seems that pottery making was developed in this area and they had different construction methods. The present research has been done by analytical-experimental method and based on laboratory studies. The studied objects belong to the Museum of Southeastern Iran. Measures such as documenting the condition of objects as well as sampling necessary for laboratory tests have been performed at the restoration workshop of the Museum of Southeastern Regions of Zahedan. Then, using thin section petrographic studies (OM) and instrumental analyzes with SEM-EDX and XRD methods, the data are analyzed in order to achieve the research objectives. In this study, 11 samples of gray pottery related to Chegardak area, which were obtained from emergency excavations in 2018, were performed. All pottery was wheeled and gray in dark to light and with different thicknesses but in the range of thin pottery. Archaeological studies on pottery suggest a similar composition, but show that different production methods were used. The pottery in question was pottery produced in high heat furnaces and advanced methods such that precision in construction, elegance and strength were considered by the potters. The results show that pottery in this area has been a very advanced industry that has used iron and manganese-based minerals to decorate the pottery.