چکیده:
داستان زال و سیمرغ از موضوعات جذاب شاهنامه است که به دفعات توسط نگارگران در دورههای مختلف تصویرگری شده است. سیمرغ با ویژگیهای افسانهای خود در شاهنامه ظاهر میشود. این درحالی است که بین این ویژگیها و ویژگیهای تعداد دیگری از موجودات در تاریخ اساطیر ایران، ارتباط نزدیکی وجود دارد. سیمرغ همچون حیوان رازآموز در آیین شمنی عمل کرده و زال را همانند شمنی نوآموز در دامن طبیعت میپروراند. زال، گاهی با پوشش و بعضا بدون پوشش و عریان تصویر شده است؛ همچنین ازنظر موقعیت مکانی زال بعضا سوار بر پشت سیمرغ یا در آغوش او و یا در دشت و بالای کوه در لانه سیمرغ طراحی شده است. ترکیب بندی نگارهها به گونهای است که هرچه پیش تر میرویم، نظم قابل قبول تر و چشم نوازتری در نگارهها میبینیم. با توجه به بررسی نظام مند و سلسله وار نگارههای زال و سیمرغ از دور ههای ایلخانی تا صفوی، رویکرد هنرمندان در به تصویر کشیدن وجوه حماسی داستان و فضای رومانتیک و معنوی حاکم بر آن نکته قابل تاملی است که در پژوهش حاضر تلاش شده است آن را تاحد امکان بررسی نماییم. در این مطالعه سعی شده است به پرسشهایی از قبیل: چگونگی شیوه اجرایی نگارهها، نحوه رنگ پردازی و ترکیب بندی عناصر این نگارهها پاسخ داده شود. استفاده از عناصری مشترک در نگارهها مانند درخت، کوه و دشت نشان از تعریف چارچوبی خاص در به تصویر کشیدن داستان زال و سیمرغ دارد. این پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی و با رویکردی تاریخی درمورد نگارههای زال و سیمرغ مصورشده در شاهنامههای گوناگون به این نتیجه رسیده است که در هر نگاره، تاثیر مکتب هر دوره را به وضوح میتوان مشاهده کرد و همچنین عناصر به کار رفته در نگارهها تقریبا مشابه همدیگر هستند.
The story of Zal and Simorgh is one of the interesting subjects of Shahnameh that has been illustrated many times by painters in different periods. Simorgh appears in Shahnameh with its legendary features. However, there is a close relationship between these features and the characteristics of a number of other creatures in the history of Iranian mythology. Simorgh acts like a mysterious animal in the shamanic religion and breeds Zal like a novice shaman in nature. Zal is sometimes depicted with a veil and sometimes without a veil and naked. Also, in terms of location, Zal is sometimes designed to ride on Simorgh’s back or in his arms or on the plain and on top of a mountain in Simorgh’s nest. The composition of the drawings is such that the further we go, the more acceptable and eye-catching order we see in the drawings. Considering the systematic and hierarchical study of Zal and Simorgh paintings from the Ilkhani to Safavi periods, the approach of artists in depicting the epic aspects of the story and the romantic and spiritual atmosphere that prevails is a point that should be considered in the present study. Let us. The use of common elements in the paintings such as trees, mountains and plains shows the definition of a special framework in “depicting” the story of Zal and Simorgh. This descriptive-analytical method and with a historical approach to the paintings of Zal and Simorgh illustrated in various Shahnamehs has reached the conclusion that in each painting, the influence of the school of each period can be clearly seen and also the elements used in the paintings are almost similar to each other.