چکیده:
این مقاله بر ان است ارزیابی میزان آگاهی معلمان ابتدایی شهرستان سرباز از نظریات شناختی برنامه درسی
وبکار گیری آن در فرآیند تدریس را بررسی کند هدف از انجام پژوهش حاضر ارزیابی میزان آگاهی معلمان
ابتدایی شهرستان سرباز از نظریات شناختی برنامه درسی وبکار گیری آن در فرآیند تدریس بود.جامعه آماری
1400 بوده - پژوهش، شامل 1500 نفرازکلیه معلمان دوره ابتدایی شهرستان سرباز طی سال تحصیلی 1402
است .با قراردادن جامعه آماری در فرمول کوکران عدد 379 برای حجم نمونه تحقیق بدست می آید .از
آنجاکه برای محقق تنها اطلاعات و امکان همکاری مربوط به 181 نفر از معلمین دردسترس وجود داشت لذا
از بین این تعداد از معلمین تعداد 120 نفر( با عنایت به سهم متغیرهای جنس و نواحی آموزش و پرورش
شهرستان سرباز با روش نمونه گیری طبقه ایی متناسب با حجم) به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای
انتخاب و ابزار های پژوهش در مورد آنان اجرا می گردد .دو فرضیه در این آزمون سنجش گردید که آزمون
فرضیه اول نشان می دهد میزان آشنایی معلمان با نظریه های یادگیری در حد مطلوب می باشد و میزان
تاثیر آموزش در یادگیری از دبیر آگاه و مطلع با نظریه های یادگیری بیشتر از دبیر غیر مطلع از نظریه های
یادگیری می باشد .در فرضیه دوم نتایج نشان داد که میزان معلومات و آگاهی معلمان از نظریه های
یادگیری و میزان به کار گیری آن ها در فرایند تدریس بر حسب متغیرهایی چون جنس،مدرک
تحصیلی،رشته تحصیلی،سابقه تدریس و شرکت در دوره های آموزش ضمن خدمت تفاوت معنادار وجود
ندارد.