چکیده:
عصرآهن در میانه آسیا و بخش مهمی از آن به نام خراسان، پیوند دهنده پیش از تاریخ به حکومتهای دوران تاریخی است. این دوره همواره ابهامات و پرسشهای فراوانی را داراست؛ به ویژه در خراسان که کمبود مطالعات به شدت احساس میشود. در این منطقه دشت نیشابور به لحاظ باستان شناسی جایگاه ویژهای دارد و بیشک در شناخت مولفههای فرهنگی عصر آهن منطقه تاثیرگذار است. در پژوهش حاضر میلاد تپه که تقریبا در خط القعر و میانه دشت نیشابور واقع شده است، به صورت بررسی روش مند نمونه برداری شده است. هدف از این کار به دست آوردن اطلاعاتی است تا با آن بتوان در پیشبرد اهداف بلند مدت تفسیر عصر آهن در خراسان، به ویژه نیشابور استفاده کرد. بر این اساس هدف اصلی شناخت و تبیین فرهنگهای عصر آهنی نیشابور در مقیاس کوچک و در کل منطقه خراسان است. در این راستا مهمترین پرسش پژوهش، چگونگی و چرایی عصرآهن در چشم انداز مطالعات اخیر حوزه فرهنگی خراسان است. در میلادتپه که سطح آن مسطح و صاف است، در چهارچوب بررسی روش مند نمونه برداری مواد فرهنگی انجام شده تا بتوان در رویکردی تطبیقی با گونه شناسی و طبقه بندی سفالها، عصرآهن مورد مطالعه قرار گیرد. همچنین با استفاده از الگوی استقراری محوطه و سایر مولفههای استقراری میلادتپه میتوان بخشی از ساختارهای ناشناخته عصرآهن دشت نیشابور و به تبع آن خراسان را به شکل کاملی وارسی و خوانش نمود. براساس نتایج پژوهش میلادتپه که دارای توالی استقراری در عصرآهن است، در چهارچوب عصرآهن قدیم تا جدید منطقه قابل تفسیر است. مطالعات گونه شناسی سفال نیز نشان از همگونی با چهارچوب تفسیر شده برای عصرآهن جنوب غربی آسیای مرکزی دارد که آن براساس مولفههای فرهنگی محوطه یازتپه با نام یاز I تا III شناخته شده است. به طور کلی در رویکرد تطبیقی، نمونههای میلادتپه قرابت نزدیکی با سنت سفال گری یاز دارد.
The Iron Age in the Middle Asia and an important part of it that called Khorasan is a
Transitional period between prehistory and historical period. This period always has many
ambiguities and questions; Especially in Khorasan, where the lack of archaeological
studies is strongly felt. In this area, the Neyshabur Plain has a special position in terms
of archeology and is undoubtedly influential in understanding the cultural components
of the Iron Age in the region. In the current study, Milad Tape, which is located almost
in the middle of Neyshabur Plain, was sampled as a systematic survey. The purpose of
this work is to obtain information that can be used to advance the long-term goals of
interpreting the Iron Age in Khorasan, especially Neyshabur. In this regard, the most
important question is how Iron Age in the perspective of recent studies of Khorasan
cultural field. In Milad Tape, whose surface is flat and smooth, sampling of cultural
materials has been carried out in the framework of a systematic survey in order to study
the Iron Age in a comparative approach with the typology and classification of pottery.
Also, by using the settlement pattern of the area and other settlement components of
Milad Tape, it is possible to fully examine and read part of the unknown structures of the
Iron Age of the Neyshabur Plain and, accordingly, Khorasan. According to the research
results, Milad Tape, which has a settlement sequence in the Iron Age, can be interpreted
in the framework of the Early to Late Iron Age of the region. Pottery typology studies,
also show similarity with the Central Asia Iron Age, which is known as Yaz I to III based
on the material cultural of Yaz Depe area. In general, in the comparative approach,
Milad Tape samples are closely related to Yaz pottery tradition.