چکیده:
در منابع مرتبط با بقیع تا قرن پنجم، از جایی به نام «مسجد فاطمه» سخن به میان آمده و برای آن کارکردهای مختلفی ذکر شده است. از اواخر قرن ششم به بعد نیز نام «بیتالحزن» در منابع نمایان شده و بارها پیرامون آن سخن گفته شده است. از سوی دیگر برخی با استناد به گزارههای تاریخی معتقدند «مسجد فاطمه» در واقع قبر فاطمه(س) بوده است. تعدادی از فقهای فریقین نیز به استحباب اقامه نماز در «بیتالحزن» فتوا دادهاند. با این وجود ابهامات فراوانی درباره این دو مکان وجود دارد؛ مانند اینکه آیا دو مکان، دو جای مستقل هستند یا دو نام برای یک مکان؟ اگر دو مکان هستند، چه نسبتی با هم دارند؟ ماهیت تاریخی آنها چیست؟ «مسجد» مقدم بوده است یا «بیتالحزن»؟ کدام فاطمه در این مکان مدفون است؟ و... .این مقاله به روش تاریخی ـ روایی اثبات خواهد کرد که این دو تعبیر به مکانی واحد در «دار علی(ع)» در بقیع اشاره دارد و آن قبر نیز برای فاطمه بنت اسد است.
A location called “Fatima Mosque” and its various applications were documented in writings related to al-Baqiʿ, up until the 5th century. The term “Bayt al-Huzn” first appeared in documents towards the end of the 6th century and has since been frequently mentioned. Some scholars also contend that “Fatima Mosque” was truly the tomb of Fatima (sa) and support their claim with historical evidence. A fatwa in support of performing prayers in “Bayt al-Huzn” was also issued by a number of the jurists of the two sects. However, there are a lot of questions surrounding these two locations, including whether they are two separate locations or just different names for the same place. What ties the two locations together if they are different? What is their historical nature? Was the first the “Mosque” or “Bayt al-Huzn”? By saying Fatima, who was buried there? This historical-narrative research proves that these two interpretations refer to the same location in “Dar ʿAli” in al-Baqiʿ and that the grave belongs to Fatima bint ʾAsad.