چکیده:
حملونقل پایدار درون شهری در واقع تحرک روان وسایل نقلیه٬ مردم و کالاهاست که ضمن برآوردن آسان نیازهای دسترسی و جابجایی به پایداری محیط و عدالت درون و بین نسلی نیز توجه دارد. پژوهش حاضر با انتخاب محله تجریش (با دسترسی بیشتر به حمل ونقل عمومی و فعالیت ها و کاربری های متنوع) و محله ولنجک (با تسهیلات اندک شبکه حمل و نقل عمومی و توپوگرافی خاص) بر آن است تا با مطالعه ای تطبیقی، به سنجش میزان پایداری حمل و نقل درون شهری در این دو محله بپردازد. این پژوهش که بر اساس روش توصیفی – تحلیلی است در گام نخست، اقدام به تدوین و توسعۀ شاخصها و زیر شاخصهای حمل و نقل پایدار درون شهری در رخسارههای اقتصادی، اجتماعی و محیطی نموده است. برای سنجش شاخصهای پژوهش از نظر کارشناسان و ساکنان محلات استفاده شده است. مدل AHP جهت تحلیل نظرات کارشناسان و برای مطالعه میدانی از پرسشنامه بهره گرفته شده است. در نهایت، جهت تحلیل آن از آزمونهای آماری آنالیز واریانس یکطرفه و جهت بررسی تطبیقی این شاخصها در محلات از آزمون T-Test دو نمونهای مستقل استفاده شده است. نتایج تحلیل شاخص ها در محلات نشان می دهد که در محله ولنجک شاخص محیطی حمل و نقل از وضعیت مطلوب تری و شاخص اجتماعی شرایط نامناسبی دارد. این در حالی است که میزان پایداری اجتماعی- اقتصادی حمل و نقل در محله تجریش بالاتر بوده ولیکن از لحاظ محیط زیستی در وضعیت نامطلوبی قرار دارد.
Sustainable urban transport in mental mobility for people and goods and Vehicles. In addition to satisfying the needs easy access and movement within and intergenerational justice and environmental sustainability is concerned. This study selected neighborhoods Tajrish (with access to public transportation and a variety of activities and uses) and neighborhood Velenjak (with few facilities and public transport networks and the particular topography) is to study comparative to measure sustainable urban transport in the neighborhood. The research, based on descriptive – analytical in the first step, the formulation and development of indicators and sub-indicators of sustainable transport within the city in faces economic, social and environment. To determine the research of experts and residents of the neighborhood were used. AHP model to analyze the opinions of experts and a questionnaire was used to study the field. Finally, the analysis of statistical tests and analysis of variance to assess the implementation of these measures in the areas of test two independent T-Test is used. Analysis shows that the index in the areas of environment, transport Velenjak in the neighborhood of the poor conditions are more favorable social indicators. However, the level of socio-economic stability, but higher transportation Tajrish in the community is at a disadvantage in terms of the environment