چکیده:
در این مقاله رایج ترین کج فهمی های دانش آموزان مقطع متوسطه دوم در خصوص مفاهیم اساسی شیمی پایه دهم که از جمله آن ها عبارتند از : ساختار اتم و توجیه طیف نشری-خطی اتم هیدروژن، نوع پیوندها و ماهیت آن ها، بررسی شده است. این مقاله طی بررسی های انجام شده و تجربیات پژوهشگر و مطالعات انجام شده در مورد هر یک مفاهیم اساسی شیمی می باشد. برای کسب نتایج بهتر، دانش آموزان پایه دهم تجربی منطقه صالح آباد خراسان رضوی را در در نظر گرفته و به منظور شناسایی کج فهمی ها پرسش نامه ای در مورد هر موضوع طراحی و استفاده گردید. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که دانش آموزان این مقطع در درک مفاهیم ذکر شده دچار کج فهمی شدند که می تواند زنگ خطری برای آموزش شیمی محسوب شود. تشخیص و بیان این کج فهمی ها باعث به چالش کشیدن دانش آموزان شده و از انباشته شدن و تداخل در یادگیری های بعدی جلوگیری می کند و راه را برای برای کیفیت بخشی تدریس و منابع درسی هموارتر می سازد.
In this article, the most common misconceptions of secondary school students regarding the basic concepts of 10th grade chemistry, which include: the structure of the atom and the justification of the emission-line spectrum of the hydrogen atom, Chemical bondings and their nature, have been investigated. This article is based on the investigations and experiences of the researcher and the studies conducted each of the basic concepts of chemistry. In order to obtain better results, the experimental tenth grade students of Saleh Abad district of Khorasan Razavi Dar were considered and a questionnaire was designed and used for each subject in order to identify misconceptions. The results of this research showed that the students of this stage had a misconception in understanding the mentioned concepts, which can be considered as a warning sign for chemistry education. Recognizing and expressing these misconceptions challenges students and prevents accumulation and interference in subsequent learning and paves the way for the quality of teaching and teaching resources.