چکیده:
این پژوهش با هدف ارزیابی میزان درک دانش آموزان در ارتباط با حالات فیزیکی ماده و ویژگیهای ذرات سازنده مواد شامل چگالی، شکل، اندازه، فاصله بین ذرات و حرکت ذرات سازنده مواد در حالات فیزیکی مختلف به روش توصیفی-تحلیلی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش دختران متوسطه اول شهرستان پردیس و نمونه آماری پژوهش شامل 129 نفر از دانش آموزان دختر هفتم و هشتم دبیرستان دخترانه حکمت شهرستان پردیس بودند. از این تعداد ۷۶ نفر کلاس هفتم و ۵۳ نفر کلاس هشتم بودند. به منظور گردآوری اطلاعات در مورد وضعیت دانش آموزان از نظر درک و برداشتهای اشتباه آنها پرسش نامهای مشتمل بر 5 سوال تشخیصی چهار گزینهای در ارتباط با حالات فیزیکی ماده طراحی شد و در اختیار آنها قرار گرفت. به منظور استخراج کجفهمیهای احتمالی دانشآموزان برای ارزیابی میزان درک آنها پاسخهای دانشآموزان جمع آوری شده و مورد تحلیل توصیفی قرار گرفت. بر اساس نتایج حاصل از تحلیل یافتههای پژوهش مشخص گردید که برخی از دانشآموزان در درک مفهوم حالات فیزیکی ماده دارای بدفهمی هستند.
Abstract of this research with the aim of evaluating the amount of "The misconceptions of students in relation to the physical states of matter and the characteristics of particles that make up materials, including density, shape, size, distance between particles and the movement of particles that make up materials in different physical states" has been carried out in a descriptive-analytical way. The campus and the statistical sample of the research included 129 female students of the 7th and 8th grades of Hikmat Girls' High School in Pardis city. Of these, 76 were in the 7th grade and 53 were in the 8th grade. In order to collect information about the students' situation in terms of understanding and perceptions questionnaires consisting of 5 four-choice diagnostic questions related to the physical states of matter were designed and provided to them in order to extract possible misunderstandings of the students to evaluate their understanding of the students' answers. Data was collected and subjected to descriptive analysis. Based on the results of the analysis of the research findings, it was found that some students have a misunderstanding in understanding the concept of physical states of matter.