چکیده:
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی کیفیت آموزشگاههای آزاد فنی و حرفهای و عوامل ارتقاء دهنده آموزش در اموزشگاه-های آزاد فنی و حرفهای استان خراسان جنوبی انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ میزان و درجه کنترل متغیرها، میدانی بود. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه کارآموزان آموزشگاههای آزاد استان خراسان جنوبی بودند که تعداد 217 نفر از آنان به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن با استفاده از نظرات کارشناسان مورد تأیید قرار گرفت. پایایی ابزار پژوهش نیز با استفاده از محاسبه ضریب آلفای کرونباخ (96/0) مورد تایید قرار گرفت. نتایج حاصل از محاسبه ضریب ISDM نشان داد 2/57% از کارآموزان، کیفیت آموزشگاههای آزاد را نامناسب و نسبتا نامناسب ارزیابی کردند. یافتههای پژوهش حاکی از آن بود که بین متغیر سن کارآموزان و دیدگاه آنها در زمینه وضعیت کیفیت آموزشی رابطه معنیداری در سطح 95 درصد اطمینان وجود دارد. همچنین بین دیدگاه کارآموزان زن و مرد در زمینه کیفیت آموزشی در آموزشگاههای آزاد استان خراسان جنوبی تفاوت معنیداری در سطح 95 درصد اطمینان وجود دارد و کارآموزان زن، کیفیت آموزشگاهها را بهتر ارزیابی کردند. نتایج تحلیل عاملی دیدگاه پاسخگویان در زمینه عوامل موثر بر کیفیت آموزشگاههای آزاد نشان داد که پنج عامل شامل پتانسیلها و تواناییهای حرفهای مربیان، مدیریت آموزشی اثربخش، استفاده از روشها و ابزارهای نوین آموزشی، مشارکت و تعامل متقابل کاراموزان و عناصر مادی و موقعیتی محیط کار، توانستند 5/46 درصد واریانس متغیر ملاک را توضیح دهند. از این رو، پیشنهاد میشود در جذب مربیان و مدیران، علاوه بر میزان تجربه و تخصص آنها، میزان علاقهمندی، خلاقیت و ابتکارشان نیز مورد توجه قرار گیرد. همچنین با استفاده از روشهای مشارکتی و فراگیرمحور و ایجاد جوی صمیمانه بین کارآموزان و مربیان، محیط مناسبی برای یادگیری فراهم شود و نتایج آموزشی به طور مستمر و دقیق رصد شود.
present research was conducted with the aim of Evaluation of the quality and factors promoting education in private technical and vocational institutes of South Khorasan . The statistical population of the research included all trainees of private technical and vocational institutes in South Khorasan province, 217 of whom were selected as a sample. The research tool was a questionnaire made by the researcher, whose validity was confirmed by the opinions of experts. The reliability of the research tool was confirmed by calculating Cronbach's alpha coefficient (0.96). The results of calculating the ISDM coefficient showed that 57.2% of the trainees rated the quality of open schools as inappropriate and relatively inappropriate. There is a significant difference at the 95% confidence level between the opinions of male and female trainees regarding the quality of education in free schools of South Khorasan province, and female trainees evaluated the quality of schools better. The results of the factor analysis of respondents' views on the factors affecting the quality of private technical and vocational institutes showed that five factors, including the professional potentials and abilities of instructors, effective educational management, the use of new educational methods and tools, the participation and mutual interaction of apprentices and the material and situational elements of the work environment, were able to explain 46.5% of the variance of the dependent variable. Therefore, it is suggested that in recruiting instructors and managers, in addition to the level of experience and expertise, the level of interest, creativity and initiative should be considered. Also, by using participatory and comprehensive methods and creating a friendly atmosphere between instructors and trainers, a suitable environment for learning should be provided and the consequences of the provided training should be monitored continuously and accurately.
خلاصه ماشینی:
html چکيده امروزه کيفيت گرايي به عنوان يکي از مسائل مهم در تمامي سازمان ها، به ويژه مؤسسات آموزشي مطرح است که باتوجه به پيشرفت تکنولوژي هاي نوين و روزآمد و نيازهاي مخاطبين ميبايست ، به طور دائم مورد بازبيني و تجديدنظر قرار گيرد؛ بنابراين ، پژوهش حاضر به منظور ارزيابي کيفيت آموزشگاه هاي آزاد فني و حرفه اي استان خراسان جنوبي و عوامل ارتقادهنده آموزش در آموزشگاه هاي مذکور انجام شد.
نتايج اين پژوهش ميتواند از منظر ارائه اطلاعات لازم به برنامه ريزان و سياست گذاران آموزشي در مراکز آموزش فني و حرفه اي استان خراسان جنوبي و مديران آموزشگاه هاي آزاد فني و حرفه اي جهت برنامه ريزي ، سازماندهي و تدارک شرايط لازم براي بهبود کيفيت و ارتقاي کارايي فعاليت هاي آن ها مفيد باشد.
براين اساس ، سوالات تحقيق به شرح زير هستند: - چه عواملي را کارآموزان در ارتقاي کيفيت آموزش مؤثر ميدانند؟ - آيا بين ديدگاه کارآموزان در زمينه وضعيت کيفيت مؤسسات کارآموزي آزاد فني و حرفه اي استان خراسان جنوبي - بر حسب برخي متغيرهاي مورد مطالعه اعم از سن ، جنس و سطح تحصيلات - رابطه يا تفاوت معناداري وجود دارد؟ پژوهش هاي متعددي به بررسي کيفيت در نظام هاي مختلف آموزشي از جمله آموزش هاي فني و حرفه اي پرداخته اند که به برخي از آن ها اشاره ميشود: نتايج پژوهش مهدي (١٤٠١) در «بررسي کيفيت آموزش هاي فني و حرفه اي در ايران » نشان داد که اين حوزه با آسيب هايي مانند کمبود مربي ، کمبود تجهيزات کارگاهي ، نرخ اشتغال پايين و کمبود داده مواجه است .