چکیده:
تاریخنگاری اسماعیلیان به دلیل ابتناء بر فلسفهی نظری خاص خود؛در برخی جنبههای نگرشی مانند عامل محرک تاریخ،الگوی حرکت تاریخی و اندیشهی پیشرفت در تاریخ،با جریان مسلط تاریخنگاری سنتی دارای تفاوتهایی بنیادین است. این مسأله با اثرگذاری مستقیم بر حجم نگارش تاریخ،موضوع،هدف،رویکرد و روشِ نگارش تاریخ از سوی مورخان اسماعیلیمذهب؛آثار تاریخنگارانهی اسماعیلیانِ نخستین و به تبعِ آن فاطمیان را تحت تأثیر قرار داده است؛به گونهای که بسیاری از محققان این حوزه را بر این باور واداشته که اساساً اسماعیلیان فاقد سنت تاریخنگاری خاص خود هستند. موضوعی که در این مقاله به دنبال بررسی آن هستیم،تحلیل رابطه تاریخنگاری با قدرت سیاسی در دورهی فاطمیان و برسی تآثیر آن در رویکرد و موضوع تاریخنگاریِ مورخان فاطمی در ادوار مختلف حیات سیاسی این دولت است. نتایج این پژوهش نشان خواهد داد که تحولات سیاسی پیرامون جایگاه امام به عنوان نقطهی محوری در اندیشهی اسماعیلی،تا چه اندازه سبب تحول در رویکرد و موضوع تاریخنگاری در دورهی فاطمیان شده است. شیوهی پژوهش در این مقاله به روش تحلیل محتوای کیفی و استخراج دادهها مبتنی بر گزینش گزارههای معنادار از منابعِ کتابخانهای است.
Ismaili historiography differs fundamentally differ from the prevailing current of traditional historiography in that it emphasises its own theoretical philosophy in some aspects such as the driving forces of history, patterns of historical movement, and the idea of progress in history. This problem has directly affected the scope of historiography, the subject, purpose, approach and method of historiography by the historians of the Ismaili religion, the works of the early Ismaili historians and consequently the Fatimids, in a way that has led many researchers in the field to believe that the Ismailis Basically do not have their own historiographical tradition. The topic we will explore in this article is the analysis of the relationship between historiography and political power in the Fatimid period and its impact on the approach and subject of historiography of Fatimid historians in different periods of the political life of this government. The results of this research show that the political developments surrounding the position of the Imam as a central point in Ismaili thought have caused changes in the approach and topic of historiography in the Fatimid period. The research method in this article is qualitative content analysis and data extraction based on the selection of meaningful statements from library sources.
خلاصه ماشینی:
در جریان این دعوت است که ابوعبدالله شیعی به عنـوان یکـی از داعیان امام اسماعیلی با دعوت قبایل بربر کتامه به میان آنان می رود و زمینـه هـای حاکمیـت سیاسی امام فاطمی را در آنجا فراهم می کند (قاضی نعمان ، ١٩٧٠: ٦٢ به بعـد)؛ اندیـشه ای کـه درصدد بود تا با تصرف مجدد سرزمین های اسلامی ، حاکمیـت دینـی - سیاسـی جامعـه را بـه محور اصلی آن ، یعنی خاندان پیامبر(ص ) باز گرداند و درصدد تحقق دورانی از تـاریخ برآینـد که طبق پیش بینی قرآن و روایات نبوی ، به مهدی موعود(عج ) نسبت داده می شد (قاضی نعمان ، بی تا: ٣/ ٢٣٧ به بعد).
در این اثر برخلاف شرح الاخبار که به نخستین سرچشمه های امامـت فاطمیان از زمان امام علی (ع ) توجه کرده است و نیز برخلاف المجالس و المسایرات کـه نـاظر به بررسی سیرة معز در دورة معاصر با نویسنده است ، ضمن روایت نوعی تاریخ نگاری مقدس ، به دنبال تثبیت پایه های مشروعیت خلافت فاطمی با عنایـت بـه سـیرة پایـه گـذار آن بـه عنـوان سنگ بنای مشروعیت دینی - سیاسی خلفای پس از اوست .
Babaei Siab, Ali (2018), Histotical perspective and Historiography of the Ismailis, Qom: Howza and University Research Center.
Babaei Siab, Ali (1401 AD), historical documents about the rise of the Fatimids (Istar al- Imam and Sire Jafar al-Hajjab), Qazvin: Publications of Imam Khomeini International University (RA).
0/) Historical Perspective & Historiography, Vol. 32, No. 29, 2022 Alzahra University, http://hph.
0/) Historical Perspective & Historiography, Vol. 32, No. 29, 2022 Alzahra University, http://hph.