چکیده:
هدف اصلی این پژوهش بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی بر مزیت رقابتی با میانجی گری اشتراک گذاری دانش و نوآوری سازمانی (مورد مطالعه: موسسه تحقیقات خاک و آب کشور) میباشد. در تحقیق حاضر، جامعه آماری شامل کلیه ی مدیران و کارکنان موسسه تحقیقات خاک و آب کشور میباشد که برابر با 220 نفر بوده است. از بین جامعه آماری تعداد 140 نفر را با استفاده از جدول مورگان به عنوان نمونه آماری انتخاب و روش نمونهگیری مورد استفاده از نوع تصادفی ساده میباشد. در این پژوهش برای جمع آوری دادهها از 4 پرسشنامه که شامل: پرسشنامههای استاندارد فرهنگ سازمانی، مزیت رقابتی، اشتراک گذاری دانش و نوآوری سازمانی محمد عظیم و همکاران (2021) استفاده شده است که مقدار روایی و پایایی مطلوبی داشتهاند و در انجام آن از تکنیکهای آماری استنباطی شامل: آزمونهای تحلیل عاملی، روش معادلات ساختاری و آزمون سوبل و با استفاده از نرم افزارهای آماری Spss 22 و Smart Pls انجام شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد، فرهنگ سازمانی بر مزیت رقابتی در موسسه تحقیقات خاک و آب کشور، تاثیر معناداری وجود ندارد و فرهنگ سازمانی با تبیین نقش میانجی اشتراک گذاری دانش بر مزیت رقابتی در موسسه تحقیقات خاک و آب کشور، تاثیر معناداری وجود ندارد. اما فرهنگ سازمانی با تبیین نقش میانجی نوآوری سازمانی بر مزیت رقابتی در موسسه تحقیقات خاک و آب کشور، تاثیر معناداری وجود دارد.
The main purpose of this research is to investigate the effect of organizational culture on competitive advantage through the mediation of knowledge sharing and organizational innovation (case study: Soil and Water Research Institute of Iran). In the current research, the statistical population includes all managers and employees of the country’s soil and water research institute, which was equal to 220 people. 140 people were selected from the statistical population using Morgan’s table as a statistical sample and the sampling method used was simple random. In this research, 4 questionnaires were used to collect data, which include: standard questionnaires of organizational culture, competitive advantage, knowledge sharing and organizational innovation by Mohammad Azim et al. Inferential statistics include: factor analysis tests, structural equation method and Sobel test and it was done using Spss 22 and Smart Pls statistical software. The results of the research show that there is no significant effect of organizational culture on competitive advantage in the country’s Soil and Water Research Institute, and there is no significant effect of organizational culture explaining the mediating role of knowledge sharing on competitive advantage in the country’s Soil and Water Research Institute. However, organizational culture has a significant effect by explaining the mediating role of organizational innovation on competitive advantage in the country’s soil and water research institute.