چکیده:
گذرائی یکی از مفاهیم مهم در دستور زبان و گفتمان است، لذا بررسی فراگیری آن میتواند پاسخگوی بسیاری از مسائل در حوزه زبان آموزی باشد. بر اساس مطالعات، کودکان از حدود 3 سالگی قادر به تولید و درک افعال گذرا در گفتار خود میباشند. اینکه کودک انسان به چه درجهای از شناخت میرسد که به توانایی درک و تولید جملات گذرا در زبان خود نایل میشود از مسائلی است که در این پژوهش به آن پرداختهایم. به این منظور مجموعهای شامل 100 بند خبری از گفتار 4 کودک فارسی زبان مورد بررسی قرار گرفت. روش تحلیل دادهها از نوع توصیفی- تحلیلی بود. تحلیل دادههای پژوهش نشان داد، کودک در حدود یکسالگی صحنههای مربوط به زندگی روزمره را بارها دیده و در ذهن خود ذخیره کرده است. بهتدریج کودک، صحنههایی را که دیدهاست به اجزای تشکیل دهندهشان تجزیه میکند و هر جزء را با یک نشانه زبانی مرتبط مینماید (کنشگر، کنشپذیر) و از ابزارهای نحوی مانند ترتیب واژهها برای مشخص نمودن نقش هریک از این اجزا استفاده میکند. همچنین کودک به عنوان تماشاگر صحنه با نماسازی و برجسته کردن عامل در جملات، صحنه را در قلمرو منبع تولید انرژی رمزگذاری میکند و همواره فاعل رو مقدم بر مفعول بهکار میبرد.
since transitivity is among the most important concepts in grammar and discourse, focusing on how it is acquired can respond to many problems in the field of language acquisition. According to studies, children are able to use transitive verbs and produce new transitive structures in their speech from the age of three years old. This study aims to investigate the cognition level, to which the children reach that enables them to produce and understand transitive sentences in their speech. For this purpose, a collection of 100 declarative clauses used by four Persian-speaking children was examined. Descriptive-analytical method was used to analyze the data. The cognitive analysis of this finding revealed that a child, around the age of one, has seen and memorized scenes of daily life for many times. Gradually, they decompose the scenes they have seen into their constituent components and relate each component to a linguistic elements. Finally, they use syntactic tools such as word order (linear order of linguistic elements) to identify the role of each component. Also, child as spectator with objectifation and highlighting of subjects in the sentences, encodes the sentences in the realm of energy production and always use subject before object.