چکیده:
دربارۀ رابطۀ میان معماری و موسیقی بارها بحث شده است. رفسنجان شهری با قدمتی تاریخی است که متأسفانه از حیث فرهنگسازی در عرصۀ موسیقی دچار کمکاری شده است. این پژوهش سعی دارد، با بهرهگیری از نظریههای زیباشناختی هنر موسیقی و معماری، طراحی مرکز همایشهای موسیقی در شهر رفسنجان را طراحی کند. مسئلۀ اصلی پژوهش این است که چگونه میتوان از نظریههای زیباشناختی هنر موسیقی در تمدن اسلامی و معماری در حوزۀ طراحی بهره گرفت. این پژوهش با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی به بررسی این موضوع میپردازد. در پایان، به این نتیجه میرسد که، با در نظر گرفتن عوامل معماری مانند ایجاد ریتم مناسب در فرم، ایجاد هارمونی در فضاهای داخلی، شرایط اقلیمی، ریزفضاهای مناسب، ارتباط مناسب فضاها، میتوان از تحلیل نظریههای زیباشناختی هنر موسیقی و معماری در حوزۀ طراحی بهره گرفت. نتایج این تحقیق در طراحی مرکز همایشهای موسیقی در شهر رفسنجان با بهرهگیری از نظریههای زیباشناختی هنر موسیقی در تمدن اسلامی و معماری استفاده شده است.
The relationship between architecture and music has been discussed many times. Rafsanjan is a city with a historical antiquity, which unfortunately has suffered from lack of culture in the field of music. This research tries to present the design of a music conference center in Rafsanjan by using the aesthetic theories of music and architecture. The main subject of the research is: how to use the aesthetic theories of music and art in Islamic civilization and architecture in the field of design? The research uses descriptive-analytical method to investigate this issue. In the end, it is concluded that by considering architectural factors such as creating the right rhythm in the form, creating harmony in the interior spaces, climatic conditions, suitable micro-spaces, proper connection of spaces, we can analyze the aesthetic theories of music and architecture in the field. Benefited design. The results of this research have been used in designing a music conference center in Rafsanjan using aesthetic theories of music and art in Islamic civilization and architecture.