چکیده:
مدرسه فضای اجتماعی خاصی است که آموزش و پرورش و رشد شخصیت کودکان که جامعه ساز فردا هستند، درپناه روش های صحیح و مناسب آموزش ، محیط فیزیکی مطلوب و محیط روانی مساعد آن پایه گذاری و اداره می شود. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر رنگ و محیط فیزیکی مدرسه در ایجاد انگیزه ، سلامت روان و رضایت تحصیلی فراگیران مقطع ابتدایی و به روش توصیفی و از نوع کتابخانه ای انجام شده است . یافته ها نشان می دهد محیط یادگیری موثر محیطی است که در کنار مولفه های دیگر تاثیرگذار در امر آموزش کودکان مانند برنامه درسی، آموزگاران و غیره تاثیر مهمی در امر آموزش و پرورش کودک داشته باشد ؛ لذا ایجاد محیطی آرام ، دوست داشتنی و لذت بخش ، موجب جلب توجه و تمایل دانش آموزان برای حضور در مدرسه و ارتقای سلامت روانی و انگیزه یادگیری در آنان می شود.