چکیده:
هدف از پژوهش حاضر مقایسه رابطه بین ابعاد خلاقیت و عملکرد ریاضی دانش آموزان دختر و پسر متوسطه اول میباشد. این تحقیق از نظر هدف کاریردی ، از لحاظ شیوه گردآوری اطلاعات ، کتابخانه ای - میدانی و از نظر روش تحقیق توصیفی از نوع مطالعات همبستگی میباشد. جامعه آماری کلیه دانش آموزان پایه نهم شهرستان خرمشهر است که به روش نمونه گیری تصادفی از بین چهار دبیرستان متوسطه اول و به شیوه هدفمند از دو گروه دختر و پسر انجام شد. سپس از هر گروه به صورت مساوی نمونه گیری تصادفی ساده انجام شد. تعداد نمونه ٢٠٠ نفر در نظر گرفته شد که ازاین تعداد ١٠٠ نفر دانش آموز دختر و ١٠٠ نفر دانش آموز پسر بود. به منظور بررسی ابعاد خلاقیت در نمونه مورد پژوهش از پرسشنامه خلاقیت عابدی استفاده شد. عملکرد ریاضی دانش آموزان از طریق آزمون محقق ساخته ریاضی از مباحث مربوط به کتب درسی مقطع هفتم و هشتم سنجیده شد. به منظور تحلیل داده ها، از نرم افزار SPSS نسخه ٢٢ استفاده شد. با توجه به داده های جمع آوری شده ماتریس همبستگی پیرسون و ضرایب همبستگی بین متغیرهای مورد بررسی محاسبه گردید. همچنین ازرگرسیون هایس برای بررسی نقش تعدیل گرجنسیت استفاده گردید. نتایج نشان داد بین ابعاد خلاقیت (سیالی، انعطاف پذیری، ابتکار، بسط ) با عملکرد ریاضی دانش آموزان متوسطه اول رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بین سیالی و عملکرد ریاضی بیشترین رابطه ی معنادار و مثبت وجود دارد. از سوی دیگر نقش تعدیلی جنسیت در ارتباط بین ابعاد خلاقیت و عملکرد ریاضی دانش آموزان متوسطه اول تایید نشد.