چکیده:
این تحقیق با هدف برسی روانشناختی تاثیر تفکیک جنسیتی در مدرسه و پیامد های روانی ان در بین جوانان ١٤-١٨ سال )
پرداخته و انجام شده است . موضوع تفکیک یا مختلط بودن جنسیت در مدارس ، اهمیت زیادی دارد. بنابراین ، در بین
پژوهشگران سراسر دنیا، علاقۀ روزافزونی به تحقیق در زمینه این موضوع وجود دارد. با وجود این ، مرور دقیق پیشینۀ
پژوهشی در ایران نشان می دهد که ، تاکنون در این رابطه پژوهشی صورت نگرفته است . بررسی روانشناختی تاثیر تفکیک
جنسیتی در مدرسه و پیامد های روانی ان که در این پژوهش مورد بررسی قرار میگیرد در این پژوهش از رویکرد کیفی و برای
پاسوخگویی به سوال پژوهش از روش پدیدار نگاری استفاده شده است و جامه اماری این پژوهش نیز شامل ٦ نفر از دانش
اموزان در شهر مشهد میباشد. مشارکت کنندهای این پژوهش ٢ نفر از پسران و ٤ نفر از دختران می باشد ابزار گرد اوری
اطلات نیز مصاحبه نیمه ساختار یافته می باشد. که در هریک از سوالات طرح شده سعی بر اندازه گیری یکی از معیار های
سنجش (اجتماعی، تحصیلی، شخصیتی، خودشناسی، اسیب شناسی،) شده است . یافته ها ی این پژوهش نشان می دهد که پیشرفت تحصیلی در مدارس تک جنسیتی در مجموع بهتر از مدارس مختلط است و به این دلیل که تشویق موفقیت تحصیلی از طرف والدین در دختران بیشتر است دختران نیز در مدارس تک جنسیتی از مدارس پسرانه در مجموع عملکرد تحصیلی بهتری نیز دارند اما در مدارس تک جنسیتی بیشتر عامل اثر گذاری بر سلامت روان دانش اموزان جو مصنوعی و متفاوت ان نسبت به اجتماع و خارج مدرسه است که موجب مشکلاتی همچون ؛ ضد اجتماعی شدن ، افسردگی، ناتوانی در برقراری ارتباط ، نداشتن اطلاعات درباره جنس مکمل خود وکنجکاوی کنترل نشده در سطح شهر میشود که پیشنهاداتی برای کمتر شدن یا از بین رفتن مشکلات دانش اموزان اراعه شد از قبیل ؛ اضافه شدن اموزش هایی درباره جنس مکمل خود اموزش بیشتر به معلمان در برخورد با هریک از جنس ها با توجه به خلق و خو انها، استفاده از واژگان بهتر جهت سو نگرفتن درباره جنس مکمل خود در ذهن افراد و بهتر شدن کنترل مدرسه توسط مدیران ان میتوان اشاره کرد.