چکیده:
پیش بینی میشود که اگر مدیران بر پایه اطمینان و انگیزههای فرصتطلبانه خود در فعالیتهای مسئولیت اجتماعی شرکت، همکاری کنند، احتمالا سهامداران را در مورد ارزش و عملکرد مالی شرکت گمراه میکنند. مدیریت ریسک شرکت بر کیفیت حاکمیت شرکتی تاثیر میگذارد، که سهامداران را قادر میسازد تا ریسک را به طور موثرتری مدیریت کنند و شرکتها را به بهبود عملکرد تشویق میکند. از این رو هدف این پژوهش بررسی این موضوع است که آیا مسئولیت اجتماعی شرکت و مدیریت ریسک شرکت بر مدیریت سود واقعی: با تاکید بر بیش اعتمادی مدیریتی تاثیر معناداری دارد یا نه؟ جامعه آماری شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراقبهادار تهران بین سالهای 1394 تا 1399 و با بهکارگیری اطلاعات 120 شرکت و روش رگرسیون خطی چند متغیره به آزمون فرضیه پرداخته شد. با توجه به نتایج آزمون فرضیه اول، مسئولیت اجتماعی شرکت و مدیریت ریسک شرکت رابطه مستقیم و معناداری دارند. و همچنین نتایج فرضیه دوم حاکی از آن است که مدیریت سود واقعی بر رابطه بین مسئولیت اجتماعی شرکت و مدیریت ریسک شرکت تاثیر معناداری دارد. و نیز نتایج فرضیه سوم حاکی از آن است که بیش اعتمادی مدیریتی بر رابطه بین مسئولیت اجتماعی شرکت و مدیریت ریسک شرکت تاثیر معناداری دارد.