چکیده:
بررسی روند تحولات آموزشی حوزهی علمیهی قم و معرفی ساختار تشکیلاتی حوزه؛ به علاوهی شناساندن مراکز وابسته و
تبیین فعالیتهای علمی و پژوهشی آن و نگاهی کوتاه به گذشته و آیندهی آن مورد نظر این مقاله است.
خلاصه ماشینی:
قبل از انقلاب اسلامی، حوزههای علمیه ـ و در رأس آن حوزهی نجف و قم ـ یک مرکز آموزشی درونگرا بودند که بیشتر تفکرات ارائه شده در آنها به جنبههای فردی اشخاص توجه داشته است و تعاملی جدی با نظام سیاسی و نظام اجتماعی نداشتهاند، ولی پیروزی انقلاب اسلامی و نقش جدی روحانیت در شکلگیری، تداوم و پیروزی آن، موجب گردید که آموزههای روحانیت و حوزههای علمیه، سمت و سوی اجتماعی به خود بگیرد و از این رو شایسته بود که سیاستهای آموزشی، پژوهشی و مدیریتی حوزههای علمیه و ساختار و برنامههای در دست اجرا، از توانمندی کافی و لازم برای تربیت نیروی انسانی کارآمد برای انطباق متون دینی و آموزههای آن با شرایط امروزین زندگی بشر ـ در عین پایبندی به اصالت و استناد دینی و فقه جواهری ـ برخوردار باشد.
در نوشتار زیر به بررسی اجمالی این مواد آموزشی میپردازیم: الف) آموزش زبان انگلیسی گروه زبان انگلیسی با هدف آشنا نمودن طلاب حوزهی علمیه با زبان انگلیسی جهت تربیت و تامین نیروهای مورد نیاز، اقدامات زیر را به صورت موازی انجام میدهد: ـ آموزش طلبه ـ دانشجویان آموزش این برادران و خواهران در دو سطح صورت میگیرد: اول ـ دورهی پیش دانشگاهی؛ در این دوره از سری کتابهای مفیدی استفاده میشود و چهار کتاب آن به عنوان پیش دانشگاهی برای طلبه - دانشجویان مؤسسه به مدت حدود 280 ساعت تدریس می شود.