چکیده:
مسئله شر از دیرباز ذهن آدمی را به خود مشغول کرده و نحلهها و مکاتب مختلف فکری سعی در پاسخ به این معضل الهیاتی داشتهاند. یکی از پاسخهایی که به مسئله شر داده شده، پاسخی است که اخوانالصفاء به این مسئله دادهاند. مسئله اصلی این مقاله نیز تبیین و تحلیل دیدگاه اخوانالصفاء در مسئله شر است. روش گردآوری دادهها کتابخانهای و روش تحلیل دادهها توصیفی ـ تحلیلی است. اهمیت پرداختن به این موضوع نیز از آن روست که تا به حال نظر این مدرسه فکری دربارهٔ مسئله شر بررسی نشده است. نتیجه اجمالی که مقاله به آن دست یافته این است که اخوانالصفاء در پرداختن به اصل مسئله شر افلاطونی ـ فلوطینی هستند و خود نیز عناصری را به آن اضافه کردهاند، اما ابهامهایی نیز در نظر آنها وجود دارد، به خصوص تفسیر آنها از قصد اولی و قصد ثانی و تأثیر کواکب بر سعد یا نحس بودن طالع انسان و اثبات نکردن ملازمه میان شر و کفر یا اخلاق مذموم و خوبی و ایمان یا اخلاق محمود. از این رو هرچند در نظر آنها نقاط قوتی همچون پرداختن به مسئله شر دربارهٔ حیوانات دیده میشود، اما نظریه آنها با ابهاماتی روبهروست که میتواند پذیرفتن پاسخ آنها دربارهٔ مسئله شر را با تردید روبهرو کند.
The problem of evil has occupied the human mind for a long time, and different schools of thought have tried to answer this theological problem. One of the answers given to the problem of evil is the answer given by Ikhwan Al-Safa. The basic problem of this article is to explain and analyze the viewpoint of Ikhwan Al-Safa on the problem of evil. The data collection method is library and the data analysis method is descriptive-analytical. The importance of addressing this issue is due to the fact that the opinion of this school has not been examined on the issue of evil. The brief conclusion reached by the article is that the Ikhwan Al-Safa are dealing with the Platonic-Plutonian problem of evil and they have also added some elements to it, but there are some ambiguities in their opinion, especially their interpretation of the first intention and The second intention and the influence of the planets on the happiness or sadness of the human horoscope and not proving the connection between evil and disbelief or reprehensible morals and goodness and faith or honorable morals. Therefore, although there are strong points in their opinion, such as dealing with the problem of evil about animals, their theory is faced with ambiguities that can make accepting their answer about the problem of evil doubtful.