چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر اعتماد مشتریان در استفاده از بانکداری الکترونیکی بانک توسعه تعاون ابهر تدوین شد. این پژوهش ازنظر نوع هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها، توصیفی و از نوع همبستگی است. برای جمع آوری داده های تحقیق از روش پیمایش (پرسشنامه) استفاده شد. جامعه آماری پژوهش کلیه مشتریان بانک توسعه تعاون که از خدمات بانکداری الکترونیک بانک استفاده کرده اند تشکیل می داد. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران برای جامعه نامحدود 384 نفر برآورد گردید.آزمون فرضیه های پژوهش از طریق معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار لیزرل صورت پذیرفت.نتایج نشان داد متغیرهای امنیت درک شده، نفوذ اجتماعی، مهارت فردی، سازگاری درک شده بر اعتماد به خدمات بانکداری الکترونیک تاثیر مثبت و معناداری دارد همچنین نتایج این پژوهش نشان داد که امنیت درک شده بر نفوذ اجتماعی و مهارت فردی بر سازگاری درک شده تاثیر مثبت و معناداری دارد. از طرفی دیگر متغیرهای نفوذ اجتماعی و سازگاری درک شده در ارتباط بین امنیت درک شده و مهارت فردی با اعتماد نقش متغیر حد واسط دارند.
The current research has been conducted with the aim of investigating the factors affecting customer trust in using electronic banking services of Abhar Tose'e Ta'avon Bank. This research is considered applied in terms of its objective and uses a survey method for data collection. The purpose of this article is practical and it used the survey method or questionnaire to collect research data.The statistical population of the study consisted of all customers of Abhar Tose'e Ta'avon Bank who have used electronic banking services. The sample size was estimated to be 384 individuals using Cochran's formula for an infinite population. The hypotheses of the research were tested through structural equation modeling using LISREL software. The results showed that perceived security, social penetration, individual skills, and perceived compatibility have a positive and significant impact on trust in electronic banking services. Furthermore, the results indicated that perceived security has a positive and significant effect on social penetration and individual skills. On the other hand, social penetration and perceived compatibility play the role of mediator variables in the relationship between perceived security and individual skills with trust.Keywords: perceived compatibility, perceived security, individual skills, social penetration, trust.
خلاصه ماشینی:
با توجه به شکل ٥ مقدار آماره T بدست آمده برابر با ٣/٥٥ که بزرگتر از ١,٩٦ ميباشد و فرضيه پژوهش مورد تأييد قرار ميگيرد و ميتوان چنين استنباط نمود امنيت درک شده بر اعتماد به بانکداري الکترونيکي بانک توسعه تعاون شهر ابهر تأثيرمعناداري دارد.
همان گونه که در شکل ٥ قابل ملاحظه است مقدار آماره T بدست آمده برابر با ٢/٧٦ که بزرگتر از ١,٩٦ ميباشد و فرضيه پژوهش مورد تأييد قرار ميگيرد و ميتوان چنين استنباط نمود نفوذ اجتماعي بر اعتماد به بانکداري الکترونيکي بانک توسعه تعاون شهر ابهر تأثيرمعناداري دارد.
با توجه به شکل ٥ مقدار آماره T بدست آمده برابر با ٢/٥٨ که بزرگتر از ١,٩٦ ميباشد و فرضيه پژوهش مورد تأييد قرار ميگيرد و ميتوان چنين استنباط نمود مهارت فردي بر اعتماد به بانکداري الکترونيکي بانک توسعه تعاون شهر ابهر تأثير معناداري دارد.
با توجه به شکل ٥ مقدار آماره T بدست آمده برابر با ٥/٤١ که بزرگتر از ١,٩٦ ميباشد و فرضيه پژوهش مورد تأييد قرار ميگيرد و ميتوان چنين استنباط نمود امنيت درک شده بر نفوذ اجتماعي خدمات بانکداري الکترونيکي بانک توسعه تعاون شهر ابهر تأثير معناداري دارد.
The interplay of counter-conformity motivation, social influence, and trust in customers' intention to adopt Internet banking services: The case of an emerging country.
(2008), “Modeling website design across cultures: relationships to trust, satisfaction, and e-loyalty”, Journal of Management Information Systems, Vol. 24 No. 4, pp.