چکیده:
کیفیت معنایی- ادراکی محلههای شهری تحت عنوان قسمتی از کیفیت زندگی، اصلی ترین مباحث کلیدی در حیطه مطالعات شهری میباشد که با رشد سری شهر نشینی وافزایش جمعبت دگرگون گشته است. به دلیل اینکه کیفیت معنایی- ادراکی محلههای شهری دارای دو بعد عینی و ذهنی است، بررسی آن نیز به گونه عینی و بر اساس ادراکات ساکنان از محله انجام میگیرد بر این اساس هدف اصلی پژوهش حاضر تبیین کیفیت معنایی- ادراکی در محله هفت چنار تهران بر اساس رتبه بندی مولفههای حس تعلق، خوانایی و هویت این منطقه میباشد و فرضیه مطرح در نیل به این هدف این است که از دیدگاه ساکنان محله هفت چنار، مولفه خوانایی اصلی ترین مولفه کیفیت معنایی- ادراکی در محله هفت چنار تهران است. حال پژوهش حاضر با استفاده از روش تحقیق کیفی- کمی و به روش مطالعات کتابخانه ای و میدانی و استفاده از ابزار پرسشنامه و تحلیل عامل تائیدی همراه با آزمون t تک نمونهای دریافت که مولفههای خوانایی، حس تعلق و هویت اصلی ترین مولفههایی هستند که میفیت معنایی- ادراکی را درایم محله زقم زده اند و از این میان مولفه حس تعلق، بیش از دو مولفه دیگر، کیفیت معنایی- ادراکی این محله را منعکس مینماید که این امر به دلیل وجود خاطره جمعی در مرکز محله اصلی و فرعی، مدت زمان اقامت سکونت ساکنین قدیمی محله به جهت وابستگی به محیط و همسایگان ، مشارکت ساکنین محله در برگزاری مراسمهای مذهبی و همچنین وجود وابستگی ساکنین به نوع معماری و تزیینات موجود دراین محله است.
e the semantic-perceptual quality of urban neighborhoods has two objective and mental dimensions, its study is done objectively and based on the perceptions of residents of the neighborhood. Therefore, the main purpose of this study is to explain the semantic-perceptual quality in Haft Chenar neighborhood of Tehran. The ranking is based on the components of sense of belonging, readability and identity of this region and the hypothesis to achieve this goal is that from the perspective of residents of Haft Chenar neighborhood, readability is the main component of semantic-perceptual quality in Haft Chenar neighborhood of Tehran. The present study uses qualitative-quantitative research method and library and field studies method and using questionnaire and confirmatory factor analysis along with one-sample t-test to find that the components of readability, sense of belonging and identity are the main components that are semantic - Perceptual has been distorted in the neighborhood, and among these, the sense of belonging component, more than the other two components, reflects the semantic-perceptual quality of this neighborhood, which is due to the collective memory in the center of the main and secondary neighborhood, residence time. The old residents of the neighborhood due to the dependence on the environment and neighbors, the participation of the residents of the neighborhood in holding religious ceremonies and also the dependence of the residents on the type of architecture and decorations in this neighborhood.