چکیده:
تولید علم و فناوری و نشاط علمی که به واسطه دانشگاه ها، نظام آموزشی و تربیتی، تجاری سازی و فعالیت شرکت های دانش بنیان ثروت آفرینی را نیز در پی دارد، از ابزارهای قدرت کشور محسوب می شود. اینکه کشور ما برای دستیابی به نقطه مطلوب نیازمند چه دستاوردهایی است موضوع مهمی است که عملا جریان تولید علم را با واقعبینی روبرو خواهد کرد. درحال حاضر برخی از نیازهای علمی و تکنولوژیکی کشور، ما را در عرصه بین الملل با انفعال و ضعف مواجه ساخته است که لازم است پاسخگویی به آنها در اولویت قرار گیرد. البته باید تمامی دانشگاه های ما متناسب با اولویت های تولید علم نسبت به جذب استعدادها و پرورش آنها مبادرت نمایند. بدیهی است برای تحقق این مهم، غنی و به روز سازی محتوا و روش های آموزشی از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. همچنین برای رونق یافتن تولید علم، باید به سهل ترین راه ممکن، منابع و ابزارهای پژوهش در اختیار محققان قرار گیرد. متاسفانه درحال حاضر منابع و ابزارهای موجود پاسخگوی نیازهای محققان نیست و کیفیت تحقیقات را با ضعف جدی روبرو ساخته است. با این تفاسیر در این پژوهش که با روش تحلیلی-توصیفی نگاشته شده است قصد داریم به راهکارهای تولید و افزایش سطح علم و تعلیم و تربیت در جامعه با مداقه در نقش کلیدی دانشگاه در این راستا بپردازیم.
خلاصه ماشینی:
راهکارهای تولید و افزایش سطح علم و تعلیم و تربیت در جامعه با مداقه در نقش کلیدی دانشگاه در این راستا (تاریخ ارسال 25/10/1401 تاریخ پذیرش 20/12/1401) احمــد زارعــی پژوهشگر و محقق چکیده تولید علم و فناوری و نشاط علمی که به واسطه دانشگاه ها، نظام آموزشی و تربیتی، تجاری سازی و فعالیت شرکت های دانش بنیان ثروت آفرینی را نیز در پی دارد، از ابزارهای قدرت کشور محسوب می شود.
لذا مشخصه یك جامعه سالم و رشد یافته، تنها داشتن موقعیت جغرافیایی خوب و معادن متنوع و منابع مالی نیست بلكه نظام تعلیم و تربیت زنده و مترقی است كه انسانهایی آزاده و مستقل، خلاق، مبتكر و تلاشگر میسازد تا جامعه را در زمینه های علوم، صنایع، اقتصاد، سیاست و غیره از عقب ماندگی نجات دهند، زیرا همه ی اصلاحات و فعالیتها، به وسیله اندیشه و تلاش انسان انجام میگیرد.
در مورد تولید علم ما هم باید سهیم باشیم و همراه حركت تولید علم در جهان شویم ولی اكنون ساز و كار موردنیاز برای دانشگاه خود بنیاد، دین پرور و دانشگاهی كه بتواند سهیم باشد فراهم نیست، ما وقتی به دیگر كشورها می نگریم می بینیم كه به قشر فرهیخته جامعه یعنی دانشگاهیان كه قشر معدودی از جامعه هستند توجه فراوانی میشود و در ساختار قشر بندی اجتماعی اهمیت بسیار دارند و امكانات فراوانی نیز در اختیار دارند كه هیچ كدام در اینجا در اختیار یك محقق ایرانی نیست.