چکیده:
مقدمه: . انتخاب بهترین روش مداخله ای می تواند نقش مهمی در فرایند مشاوره های تحصیلی داشته باشد، بطوری که هم با صرفه جویی در زمان برای متخصصان و همچنین با کاهش هزینه های درمانی مراجعان همراه خواهد بود، این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی مداخله مبتنی بر تغییر ذهنیت دوئیک بر سبک زندگی سلامت محور تحصیلی و بهزیستی تحصیلی در مدرسه در دانش آموزان دوم متوسطه انجام شد.روش پژوهش: این پژوهش از نوع مطالعات نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون-پیگیری و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر مهاباد در سال تحصیلی 1401-1400 بود. نمونه آماری شامل 45 نفر از دانش آموزان بود که به روش نمونه گیری خوشه ای مرحله انتخاب و در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل به تصادف جایگزین شدند. اطلاعات پژوهش از طریق پرسشنامه رفتارهای سبک زندگی ارتقادهنده و بازدارنده سلامت تحصیلی و پرسشنامه بهزیستی تحصیلی جمع آوری گردید. برای گروه های آزمایش برنامه تغییر ذهنیت دوئیک طی 8 جلسه 50 دقیقه ای اجرا شد و گروه کنترل مداخله ای دریافت نکردند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر در برنامه spss نسخه 26 استفاده شد.یافته ها: تحلیل داده ها نشان داد که مداخله مبتنی بر تغییر ذهنیت دوئیک در مرحله پس آزمون بر بهبود رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت و کاهش رفتارهای بازدارنده سلامت موثر بوده اند. مداخله مبتنی بر تغییر ذهنیت دوئیک بر بهزیستی تحصیلی در مدرسه اثربخشی داشت، با این حال این اثر مداخله برای بهزیستی در مرحله پیگیری پایدار نبود.نتیجه گیری: با توجه به یافته ها می توان مطرح نمود که مداخله تغییر ذهنیت دوئیک مداخله موثری برای بهبود سبک زندگی سلامت محور و بهزیستی تحصیلی در مدرسه دانش آموزان می باشند.
Introduction: Choosing the best intervention method can play an important role in the process of academic counseling, so that it will save time for specialists as well as reducing treatment costs for clients. This research aims to compare the effectiveness of intervention based on changing mentality. Dweck was conducted on academic health-oriented lifestyle and academic well-being at school in secondary school students.Research method: This research was a semi-experimental study with a pre-test-post-test-follow-up design and a control group. The statistical population of the research included all female students of second secondary level in Mahabad city in the academic year of 1400-1401. The statistical sample consisted of 45 students who were randomly selected in two experimental groups and one control group using the cluster sampling method. Research information was collected through the questionnaire of lifestyle behaviors promoting and inhibiting academic health and academic well-being questionnaire. For the experimental groups, Dweck's mindset change program was implemented in 8 50-minute sessions, and the control group did not receive any intervention. To analyze the data, the method of analysis of variance with repeated measurements was used in SPSS version 26.Findings: The data analysis showed that the intervention based on the change of Dewey's mindset in the post-test phase was effective in improving health-promoting behaviors and reducing health-inhibiting behaviors. The intervention based on Dweck's mindset change was effective on academic well-being at school, however, this effect of the intervention for well-being was not stable in the follow-up phase.Conclusion: According to the findings, it can be suggested that the intervention to change the dual mindset is an effective intervention to improve the health-oriented lifestyle and academic well-being of students in school.