چکیده:
گردشگری مذهبی یكی از اشكال عمده ی گردشگری است که شامل دیدار از اماکن مذهبی و انجام فرایض دینی و مذهبی است. گردشگری زیارتی، از قدیمی ترین اشکال در گذشته و از جمله پر رونق ترین گردشگری ها در زمان حاضر است. درواقع در مقوله گردشگری فرهنگی باید به گردشگری زیارتی و گردشگری مذهبی اشاره نمود که در نوع اول، گردشگر فقط با انگیزه زیارت اماکن مورد احترام و اعتقاد خویش به سفر نموده، ولی در نوع دوم، علاوه بر زیارت اماکن مقدسه به سیاحت و تفریح نیز می پردازد. به این خاطر در این پژوهش گردشگری زیارتی در مفهوم گردشگری مذهبی بیان می شود، چرا که در منطقه مورد مطالعه علاوه بر وجود مقبره امامزادگان، وجود طبیعتی بکر و زیبا در جذب گردشگران مؤثر است.
در گردشگری مذهبی از یک سو باور مذهبی نقش دارد و از دیگر سو زمانی که گردشگران صرف دیدن مکان های مذهبی می کنند. جنبۀ دیگر واقعیت این است که این گردشگران قبل از اینکه قصد سفر داشته باشند، انگیزه های مذهبی برای سفر دارند. زیارت یکی از مصادیق کنش دینی است که در ادیان ومذاهب مختلف مورد تاکید قرار گرفته است. این نوع گردشگری در کشور ما به جهت بافت مذهبی و همچنین جاذبه های زیارتی که در آن وجود دارد اهمیت بیشتری می یابد و می تواند موجبات افزایش سرمایه گذاری های کلان و خرد در نواحی روستایی، خود اشتغالی روستاییان، توسعه گردشگری روستایی، شناخت جاذبه های تاریخی، طبیعی، مذهبی و خدمترسانی بهتر به روستاییان را سبب شود.
هدف اين پژوهش ارائه توصیفی نو به مقوله گردشگري مذهبي و توسعه آن در استان کهگیلویه و بویراحمد و بخصوص بخش سرفاریاب می باشد. براي اين منظور ابتدا مباني نظري گردشگري مذهبي، مورد مطالعه قرار گرفته سپس، جاذبه هاي گردشگري مذهبي سرفاریاب ذکر و ظرفيت هاي گردشگري مذهبي در سرفاریاب معرفي گرديد. روش تحقيق اين مطالعه، مشاهده مستقيم ظرفيت هاي محدوده مورد بررسي و استفاده از مطالعات اسنادی و اطلاعات ثانويه است. در پايان، پيشنهادهايي براي توسعه گردشگري مذهبي در منطقه مورد مطالعه بيان شده است.
religious tourism is one of the major forms of tourism, which includes visiting religious places and performing religious duties. pilgrimage tourism is one of the oldest forms in the past and one of the most prosperous tourism in the present time. in fact, in the category of cultural tourism, we should mention pilgrimage tourism and religious tourism. in the first type, the tourist travels only with the motive of visiting the places of his respect and belief, but in the second type, in addition to visiting holy places, he also travels and has fun. pay. therefore, in this study, pilgrimage tourism is expressed in the concept of religious tourism, because in the study area, in addition to the presence of the tombs of the imams, the existence of pristine and beautiful nature is effective in attracting tourists.
in religious tourism, on the one hand, religious belief plays a role, and on the other hand, when tourists spend time visiting religious places. another aspect of the fact is that these tourists have religious motives for traveling before they intend to travel. pilgrimage is one of the examples of religious practice that has been emphasized in different religions and sects. this type of tourism in our country is more important due to the religious context as well as the pilgrimage attractions that exist in it and can increase macro and micro investments in rural areas, self-employment of villagers, development of rural tourism, recognition of attractions. historically, naturally, religiously and provide better service to the villagers.
the purpose of this study is to provide a new description of religious tourism and its development in kohgiluyeh and boyer-ahmad provinces and especially sarfaryab section. for this purpose, first the theoretical foundations of religious tourism were studied, then, the attractions of religious tourism in sarfaryab were mentioned and the capacities of religious tourism in sarfaryab were introduced. the research method of this study is direct observation of the capacities of the studied area and the use of documentary studies and secondary information. finally, some suggestions for the development of religious tourism in the study area are presented.
خلاصه ماشینی:
در واقع گردشگران مذهبي ، گردشگراني فرهنگي هستند که براي زيارت اماکن ، آثار ،يادمان هاي مذهبي ، انجام اعمال مذهبي و ديني ، ترويج و آموزش و گذران اوقات فراغت در مکان ها و مراکز مذهبي جهان سفر مي کنند با اين وجود امروزگردشگري مذهبي با همه ي اجزاء و گونه هاي مختلف آن ، به سبب ويژگي هاي ساختاري وکارکردي خاص توانسته خود را در متن گردشگران جهاني جاي دهد، به طوريکه حوزه نفوذ آن سراسر جهان را فرا گرفته است (تقوايي و همکاران ، ٤٢:١٣٨٨).
در کشور ما با توجه به دين و آيين و مذهب مردم ، گرايش و کشش زيادي به مسئله مقدس بودن اماکن مذهبي و زيارت آن اماکن وجود دارد و در کل کشور، ٥ هزار و ٨٠٠ بقعه ، بعنوان آرامگاه هاي امامزادگان و همچنين ٣ هزار و ١١٩ مکان مذهبي مقدس ثبت شده شامل حسينيه ها، مساجد، مدارس مذهبي و حوزه هاي علميه ، کليسا، کنيسه - آتشگاه و نيايشگاه از اديان مختلف وجود دارد که مي تواند فرصت خوبي براي گردشگري مذهبي باشد(مومني ، ١٣٨٧: ١٤).
استان گهگيلويه و بويراحمد و بخش سرفارياب نيز به دليل برخورداري از تمدني کهن و حضور پيروان دين اسلام داراي اماکن مذهبي بسيار متنوعي است و از منظر جاذبه هاي اکوتوريسمي و تنوع اقليمي و بقعه متبرکه فراواني به عنوان آرامگاه هاي امامزادگان ثبت شده و در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده و شامل حسينيه ها، مساجد، مدارس مذهبي و حوزه علميه و ...