چکیده:
از آنجا که آموزش جغرافیا کمک میکند تا دانشآموزان به درک مهارتهای متنوعی همچون حساب کردن، درک بین فرهنگی، یادگیری تحقیق محور، کار گروهی، مهارتهای ذهنی و به طور کلی صلاحیتهای عمومی مختلفی را کسب کنند؛ لذا دارای اهمیت است؛ اما آنچه در یک دهه اخیر مشاهده شده حاکی از کاهش علاقه دانشآموزان نسبت به درس جغرافیا در میان سایر دروس رشته انسانی است. بنابراین هدف اصلی این پژوهش شناسایی چالشهای آموزش جغرافیا از نگاه دبیران جغرافیای رشتهی انسانی میباشد. برای این منظور به جهت شناسایی مولفهها، از روش پژوهش کیفی (تحلیل تفسیری) و با ابزار مصاحبه نیمه-ساختاریافته با 20 نفر از دبیران جغرافیای متوسطهی دوم انسانی؛ استان خراسان شمالی استفاده شد. یافتههای نشان داد حداقل پنج مقولهی اصلی با عنوان 1-چالش فناوری با پنج مقولهی میانی شامل؛عدم تجهیز مدارس به ابزارهای جغرافیا، نقشههای تعاملی، GIS، تصاویر ماهوارهای، آموزش آنلاین؛ 2- چالش ارتباط بین نظریه و عمل با دو مقولهی میانی؛ عدم ارتباط مثالهای مفهومی با دنیای واقعی و شکاف بین نظریه و عمل؛ 3- چالش روش تدریس با چهار مقولهی میانی؛ عدم آگاهی دبیران از روشهای موثر در آموزش جغرافیا، محدودیت زمان، عدم همراهی مدرسه در برگزاری بازدیدهای میدانی و عدم آگاهی از برنامهی درسی جغرافیا؛ 4- چالش محدودیت و کمبود منابع با سه مقولهی میانی؛ آموزشی، مالی و نیروی انسانی مجرب و در نهایت 5- چالش محتوایی با دو مقولهی میانی؛ پیچیدگی مفاهیم و عدم آگاهی از تغییرات محتوایی از جمله چالشهای اساسی در آموزش جغرافیا از نگاه مشارکتکندگان است؛ در نتیجهگیری توضیحات به همراه راهکارها آمده است.
the main objective of this research is to identify the challenges of teaching geography from the perspective of humanities geography teachers. For this purpose, a qualitative research method (interpretive analysis) was utilized, in conjunction with semi-structured interviews with 20 humanities geography teachers from the second level of high schools in North Khorasan province. The findings showed at least five main issues, titled: 1- Technological challenges with five sub-issues Inclusive of; lack of schools' equipment with geographical tools, interactive maps, GIS, satellite images, and online education; 2- The gap between theory and practice with two sub-issues; lack of connection between conceptual examples and the real world, and the gap between theory and practice; 3- Teaching method challenges with four sub-issues; teachers' lack of awareness of effective teaching methods in geography, time constraints, lack of school support in organizing field trips, and unawareness of the geography curriculum; 4- Resource limitations and shortages with three sub-issues; educational, financial, and experienced human resources; and finally, 5- Content challenges with two sub-issues; complexity of concepts and unawareness of content changes are among the fundamental challenges in geography education as perceived by the participants. The conclusions also include explanations of the issues along with possible solutions.
خلاصه ماشینی:
دانشگاه فرهنگيان فصلنامۀ علمي تخصصي پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعي دورة پنجم ، شماره سوم ، پائيز ١٤٠٢ چالش هاي آموزش جغرافيا؛ از نگاه دبيران (مطالعه موردي؛ متوسطه دوم رشته ي انساني) 1 ارسال : ١٤٠٢/٠٩/٠١ آرزو احمدآبادي پذيرش : ١٤٠٢/٠٩/٣٠ ابراهيم اميري ٢ چکيده از آنجا که آموزش جغرافيا کمک ميکند تا دانش آموزان به درک مهارت هاي متنوعي همچون حساب کردن ، درک بين فرهنگي، يادگيري تحقيق محور، کار گروهي، مهارت هاي ذهني و به طور کلـي صـلاحيت هـاي عمومي مختلفي را کسب کنند؛ لذا داراي اهميت است ؛ اما آنچه در يک دهه اخير مشاهده شده حاکي از کاهش علاقه دانش آموزان نسبت به درس جغرافيا در ميان ساير دروس رشته انساني است .
يافته هاي نشان داد حداقل پنج مقوله ي اصلي با عنوان ١-چالش فناوري با پنج مقوله ي مياني شامل ؛عدم تجهيز مدارس به ابزارهاي جغرافيا، نقشه هاي تعاملي، GIS، تصاوير ماهواره اي، آموزش آنلاين ؛ ٢- چالش ارتباط بين نظريه و عمل با دو مقوله ي مياني؛ عدم ارتباط مثال هاي مفهومي با دنياي واقعي و شکاف بين نظريه و عمل ؛ ٣- چالش روش تدريس با چهار مقوله ي مياني؛ عدم آگاهي دبيران از روش هـاي مـوثر در آموزش جغرافيا، محدوديت زمان ، عدم همراهي مدرسه در برگزاري بازديدهاي ميداني و عـدم آگـاهي از برنامه ي درسي جغرافيا؛ ٤- چالش محدوديت و کمبود منابع با سه مقوله ي مياني؛ آموزشي، مالي و نيروي انساني مجرب و در نهايت ٥- چالش محتوايي با دو مقوله ي مياني؛ پيچيدگي مفـاهيم و عـدم آگـاهي از تغييرات محتوايي از جمله چالش هاي اساسي در آموزش جغرافيا از نگاه مشارکت کندگان است ؛ در نتيجه - گيري نيز توضيحات مقولات به همراه راهکارها آمده است .
(2011); Methods of Research in Education and Psychology, translated by Ahmadreza Nasr, Hamidreza Ariezi, Mahmoud Abolghasemi, Khusro Baqeri, Mohammad Hossein Alamsaz, Mohammad Jafar Paksar, Ali Dalavar, Alireza Keyamnesh, and Gholamreza Khoinzadeh, Volume Two, Tehran: Samt.