چکیده:
کتابهای تفسیر فرقههای مختلف با داشتن مبانی متفاوت همچون آینهای است که باورها و اعتقادات آن فرقه را منعکس کرده و آن را از تفاسیر دیگر فرقهها متمایز میسازد. معتزله نیز با مبنا قراردادن اصول دینی و باورهای علمی خود و با نگاهی متفاوت از دیگر فرقهها به تفسیر قرآن پرداختهاند. این مقاله به روش تحلیلی - توصیفی و با هدف بیان تاثیر مذهب مفسر بر تفسیر قرآن در تفاسیر معتزلی، ابتدا ذیل عنوان مبانی عام، اصول اعتقادی معتزله را بررسی کرده و سپس با بررسی نظرات معتزله در باره بحثهای مهم علوم قرآنی ازجمله حجیت ظواهر قرآن، ناسخ و منسوخ، تاویل و تفسیر و ... به بیان مبانی خاص معتزله در تفسیر قرآن کریم پرداخته است، و در هر مورد برای محسوس و فهمیدنیشدن مباحث به مثالهایی از تفسیر کشاف که نمونهای تمامعیار از یک تفسیر معتزلی میباشد اشاره کرده است. تفاوت آشکار این نوشته با دیگر پژوهشها، توجه به دو مقوله اعتقادی و علمی مسئله است که هم، پیشفهمها و باورهای دینی مفسر را پوشش میدهد و هم، نظرات خاص درباره قرآن و علوم قرآنی را، که هر یک بهنحوی مبنای تفسیر قرار گرفته و بر بیان مقصود آیات از نظر مفسر تاثیر گذاشته و در نهایت تفسیر را به مکتب خاصی نسبت میدهد.کلیدواژههامبانی تفسیر، مبانی خاص، مبانی عام، معتزله، تفسیر کشاف.
The books about the interpretation of different sects with different principles are like a mirror that reflects the beliefs and convictions of that sect and differentiates it from the interpretations of other sects. Mu'tazila have interpreted the Qur'an based on their religious principles and scientific beliefs and with a different perspective from other sects. This article, with the analytical-descriptive method, and with the aim of expressing the influence of the commentator's sect on the interpretation of the Qur'an in the Mu'tazila interpretations, first under the title of general principles, has examined the basics of the Mu'tazila’s beliefs and then by examining the Mu'tazila's views about the important debates of Qur’anic sciences, including the authority of the appearances of the Qur'an, Nasikh and Mansukh (abrogation), interpretation and exegesis, etc. and in each case, in order to make the topics tangible and understandable, it has mentioned examples of Tafsir Kashaf (Kashaf Interpretation), which is a perfect example of a Mu'tazila interpretation. The obvious difference between this article and other studies is paying attention to the two religious and scientific categories of the problem, which deals with the preconceptions and religious beliefs of the commentator and also, the special opinions about the Qur’an and Qur’anic sciences, each of which is in some way the basis of interpretation and has influenced the expression of the meaning of the verses from the point of view of the commentator, and finally attributes the interpretation to a certain school of thought.
خلاصه ماشینی:
تفاوت آشکار این نوشته با دیگر پژوهشها، توجه به دو مقوله اعتقادی و علمی مسئله است که هم، پیشفهمها و باورهای دینی مفسر را پوشش میدهد و هم، نظرات خاص درباره قرآن و علوم قرآنی را، که هر یک بهنحوی مبنای تفسیر قرار گرفته و بر بیان مقصود آیات از نظر مفسر تأثیر گذاشته و در نهایت تفسیر را به مکتب خاصی نسبت میدهد.
از سوی دیگر معتزله مکتبی علمی و عقلی است که مفسران آن برای زدودن خرافات از چهره قرآن با نگاهی متفاوت از دیگر فرقهها به تفسیر قرآن پرداختهاند و در همه حال جانب عقل را بر دیگر روشهای تفسیری مقدم داشتهاند و همین امر باعثشده که در مباحث خاص علوم قرآنی نیز دارای نظراتی متفاوت باشند که مبنای تفسیر آنها قرار گرفته است.
Methods of interpretation of the Holy Quran (Vol. 2).
He is like a lexical interpreter with a literary approach, a famous jurist with a jurisprudential approach, a historian familiar with history and its events, a scholar familiar with Quranic sciences as the later type of scientific method of interpreting the Holy Qur’an, a rationalist interpreter with a rational approach, and finally as an interpreter from the Ahl al-Bayt school, familiar with the general spirit of the verses of the Holy Qur'an, deals with the interpretation of the verses of the Qur'an in the shadow of other verses and interpretation narratives received from the Holy Prop > Keyw > Ibn Kathir, Ibn Mas'ud, methodology, the principles of the interpreter, rules of interpretat > منهجية روايات ابن مسعود التفسيرية في تفسير ابن >< 3 r"/>kashanu.