چکیده:
انتشار کاریکاتورهای موهوم منتسب به پیامبر (ص) در سال 2015 و بازنشر آن در سال 2019 در روزنامه شالی ابدو، موجب بحران در فرانسه و اعتراض مسلمانان و ستیزههای هویتی در این کشور شد. در ابتدا این ستیزهها عمدتا به عنوان مسیلهای در خصوص آزادی بیان و برخورد تمدنها موردبحث قرار گرفتند. اما شواهد نشان میدهد نگرش منفی فزایندهای نسبت به اقلیت مسلمان وجود دارد که ناشی از بحران مهاجرت و رشد جمعیت مسلمان و گسترش احزاب راست رادیکال است. هویت لیبرالی فرانسوی، مسلمانان را به عنوان دیگری و نفی کننده هویت خود در نظر گرفته است ازاین رو بحران کاریکاتورها در فضایی ایجادشده است که سعی در واکنش به این روند است لذا این مقاله درصدد است به جای مطالعه این رویدادها به عنوان یک رویداد مستقل که به آنها ویژگی زمانی میبخشند به قالب بندی بحرانها به عنوان مظهر ستیزه هویتی ناشی از عدم شناسایی اقلیت مسلمان به عنوان گروه عمده هویتی بپردازد. هدف این مقاله کشف ستیزههای هویتی است که زیربنای این بحرانها را شکل میدهد و بررسی عملکرد هویت فرانسوی است که با ایجاد بحران کاریکاتورها درصدد برجسته نمودن رقابتها و پیچیدگیهای است که برآیند آن اعتراض و تحریک مسلمانان به عنوان یک گروه عمده هویتی در فرانسه است. ما در این مقاله با بهرهگیری از رویکرد تحلیلی-انتقادی و با استفاده ازنظریههای اندیشمندانی چون تیلور و کمیلیکا، در گفتار نخست ابعاد نظری مربوط به هویت و سیاست شناسایی را به بحث میگذاریم و در قسمت بعد، به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت که برخوردهای هویتی میان هویت یکپارچه فرانسوی و مسلمانان موجب ظهور رادیکالیسم اسلامی در قالب ترور و خشونت گردید.
The publication of imaginary cartoons attributed to the Prophet
(PBUH) in 2015 and their republication in 2019 in the newspaper
Shali Abdo triggered a crisis in France and Muslim protests and
identity conflicts in that country. Initially, these conflicts were
mainly discussed as a question of freedom of expression and the
"clash of civilisations". However, the evidence shows that there
is a growing negative attitude towards the Muslim minority,
caused by the immigration crisis and the growth of the Muslim
population. The spread of right-wing extremist parties. The
French liberal identity has seen Muslims as the other and the
negation of its own identity. Instead of studying these riots as an
independent event, which gives them a temporal character, this
article will focus on framing the crises as a manifestation of the
identity conflict caused by the lack of recognition of the Muslim
minority as the main identity group. The aim of this article is to
discover the identity conflicts that form the basis of these crises
and to examine the performance of French identity, which, by
creating a crisis of caricatures, seeks to highlight the
competitions and complications that lead to the protest and
incitement of Muslims as a major identity group in France. Is. In
this article, using an analytical-critical approach and drawing on
the theories of thinkers such as Taylor and Kamilika, the first part
discusses theoretical aspects related to identity and the politics of
identification. He explains that the clash of identities between the
integrated identity of the French and the Muslim has led to the
emergence of Islamic radicalism in the form of terror and
violence.
خلاصه ماشینی:
درواقع درحاليکه انديشمندان غربي همچون دانيل بل از خالي شدن انبار انديشه هاي سياسي و پيروزي اقتصاد بر سياست و بيمعنا شدن مسائل اخلاقي و ايدئولوژيک (١٩٦٠,Bell) و فوکوياما در مقاله ي پايان تاريخ ادعا نمود که ايدئولوژي ليبرال دموکراسي بر همه رقيبان خود پيروز شده است و بدون رقيب تنها مدلي است که قابل اتکاست (١٩٨٩,Fukuyama) شاهد شکل گيري گفتمان هايي هستيم که همواره عليه ارزش هاي جهان شمول ليبراليسم مقاومت نموده است و بهتر بگوييم به گفته ليوتار ما در يک برهه تاريخي زندگي مينماييم که ويژگي آن فقدان ايمان به فرا روايت مدرن پيشرفت عقل به سوي يک جامعه بهتر است (١٩٨٤,Lyotar).
ما در اين بررسي در پي آنيم که چگونه در فرانسه بحران مهاجرت و رشد جمعيت دياسپوراي مسلمان و رشد و گسترش احزاب راست راديکال خصوصا جبهه ملي منجر به تعريفي از هويت اسلامي ميشود که آن را نفيکننده هويت ملي خود ميدانند و درصدد همگون سازي مسلمانان در جامعه و اين سياست منجر به مقاومت مسلمانان و تقويت هويت آنان در قالب اشکال گوناگوني از جنبش هاي اجتماعي، اعتراضات مدني و راهپيماييهاي مسالمت آميز تا ترور و خشونت و راديکاليسم اسلامي گرديده است .
مفهوم کمک به مردم ، فقط محدود به قوميت فرانسوي است (نظري و سليمي،١٣٩٥: ١٧٣) 1 Halla 2 Dustmann 3 Harmon 4 Otto and Steinhardt 5 Sekeris and Vasilakis 6 Barone 7 Brunner and Kuhn 8 Becker and Fetzer اين بحث ازاين جهت براي ما مهم ميشود که چگونه اين سياست ها و عقايد ضد مهاجرتي زمينه را براي برخوردهاي راديکال فراهم مي نمايد.