چکیده:
هدف از پژوهش حاضر ارائة الگوی پارادایمی مدیریت کارآمد سرمایة اجتماعی در سازمانهای ورزشی بود. این پژوهش از نظر ماهیت پژوهش کاربردی، نحوه و روش اجرا کیفیـ کمّی (آمیخته)، و از لحاظ رویکرد استقراییـ اکتشافی است. جامعة آماری پژوهش خبرگان آگاه به حوزة تحقیق بودند. نمونهگیری به صورت هدفمند و با روش گلوله برفی انجام پذیرفت. ابزار گردآوری داده در بخش کیفی مصاحبه از نوع نیمهساختار یافته بود. در این مطالعه با 16 نفر مصاحبه انجام شد که پس از مصاحبة چهاردهم تکرار در اطلاعات دریافتی بهوضوح قابل مشاهده بود و به مرحلة اشباع نظری رسید. با این حال، جهت اطمینان از کفایت دو مصاحبة دیگر نیز به انجام رسید. جهت تعیین روایی از معیار مقبولیت لینکلن و گوبا و جهت تعیین پایایی از روش حسابرسی فرایند و توافق درونی استفاده شد. دادهها طی سه مرحلة کدگذاری باز و محوری و انتخابی تحلیل شدند. در سه مرحلة کدگذاری، مقولههای اصلی و مولفهها شناسایی و به یکدیگر مرتبط شدند که عبارت بودند از مقولة ارتباطی (اعتماد فردی و اعتماد متقابل)، مقولة شناختی (رعایت هنجار و احساس امنیت)، مقولة ساختاری (دموکراسی سازمانی)، و مقولة عاطفی (همدلی و سلامت روانی). در نهایت مفاهیم احصاشده در نرمافزار Smart Pls تحلیل شدند و مدل نهایی شکل گرفت. توجه به مدل ارائهشده میتواند زمینهساز مدیریت و توسعة سرمایة اجتماعی در سازمانهای ورزشی و بهرهگیری از مزایای آن شود.
This research aimed to provide a paradigm model of effective social capital management in sports organizations. In terms of the nature of the research, this research is practical, and in terms of the method of implementation of data, it is a qualitative-quantitative (mixed) one. Also, considering the approach, this study is inductive-exploratory. The statistical population of the research was made up of experts in the field of research. The sampling was done purposefully and by snowball method. The data collection tool in this research was a semi-structured interview in the qualitative part. In the first step of the study, 16 people were selected to be interviewed. After the 14th interview, repetition in the received information was visible and reached the stage of theoretical saturation. However, toto ensure the tool's adequacy, two other interviews were also conducted. To determine the validity of interviews, the Lincoln and Guba criterion was used. Also, the tool's reliability was checked by the method of auditing the process and internal agreement. In the second step, the data were analyzed through :open, major and selective coding stages. In three stages of coding, the main categories and components were identified and related to each other, which were the Communication category (individual trust and mutual one), the Cognitive category (norm compliance and sense of security), the Structural category (organizational democracy), and finally Emotional category (empathy and mental health). As the last step of the research, the collected concepts were analyzed in Smart PLS software, and the ultimate model was formed. Paying attention to the presented model can become the basis for managing and developing social capital in sports organizations and taking advantage of its benefits.