چکیده:
پویایی و بقا در عرصه علم و عمل در سطح جهانی نیازمند یادگیری معنادار، عمیق و مداوم است و سنجش
تحقق یافتن آن به عهده نظام ارزشیابی است. سنجش و ارزشیابی یک فرایند نظامدار برای جمعآوری،
تحلیل و تفسیر اطلاعات است که به منظور دستیابی به اهداف آموزش و پرورش و برای تشخیص میزان
پیشرفت تحصیلی دانش آموزان به کار میرود. این پژوهش به روش توصیفی – تحلیلی و با هدف بررسی
سنجش در کلاسهای ترکیبی منعطف انجام گرفته است. یافتهها نشان میدهد کلاسهای ترکیبی مشتمل
بر ترکیب فناوری و تمرینات و مطالب آموزشی آنلاین در آموزش حضوری (سنتی) و مبتنی بر آموزش و
یادگیری ترکیبی میباشد. یادگیری ترکیبی با بکارگیری ابزارهای متنوع و فناوریهای پیشرفته، سعی در
بهبود کیفیت و توسعه کمی فعالیتهای آموزشی دارد. یکی از بخشهای ضروری در کلاسهای درس
ترکیبی، داشتن راهبردهای لازم برای سنجش میزان دستیابی دانشآموزان به هدفهای برنامه یادگیری
ترکیبی است. در صورتی که ارزشیابی صحیح و مناسبی صورت نگیرد، تبعاتی همچون کاهش علاقه به
دانش آموزان، هدر رفتن سرمایه های مادی و انسانی، افزایش نرخ مردودی و تکرار پایه، اختلال در رشد
عاطفی دانش آموزان، از میان رفتن خلاقیت و... را در پی خواهد داشت.