چکیده:
از ضرورتها و الزامات رشد و توسعه اقتصادی نظام آموزشی برای ایجاد مهارتهای لزم سرمایه انسانی است و در این میان آموزشهای فنیوحرفهای تلفیقی از علم، فن و هنر بوده و نقش بسیار مهمی در تامین نیروی انسانی کارآمد ایفا و مضمونی توسعه ای دارد. هدف از این آموزشها، افزایش تواناییهای دانش، مهارت و قدرت درک افراد و انجام مطلوبتر کار در محدوده وظایف شغلی است. لذا هدف از پژوهش حاضر» بررسی نقش یادگیری مهارتآموزی بر ارتقای سطح یادگیری و سلمتروان دانشآموزان « میباشد. روش پژوهش حاضر از نوع کیفی بوده و شیوه گردآوری دادهها نیز مبتنی بر شیوه کتابخانهای و اسنادی میباشد که این دادههای به دست آمده با رویکرد توصیفی – تحلیلی در راستای رسیدن به موضوع پژوهش حاضر مورد تحلیل قرار گرفته است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که هدف از آموزش مهارتهای زندگی ارتقاء سازگاری فرد ابتدا با خودش سپس با دیگران و محیطی است که در آن زندگی میکند. این مهارتها شامل خودتنظیمی هیجانی، توانایی حل مسئله و تصمیم گیری، برقرای ارتباطات اجتماعی و همکاری با دیگران میشود. آموزش مهارتهای زندگی در مدارس و خانه برای کودکان، روابط و تصمیمگیریهای بزرگسالی را تعیین میکند. زیرا تصمیماتی که در دوران نوجوانی گرفته میشوند، بر تنشها و فشارهای پیشرو تاثیر زیادی دارند.