چکیده:
آموزش ارزشهای محیط زیستی بهعنوان یکی از ارکان بنیادین توسعۀ پایدار و بهمنزلۀ سازوکاری برای بازسازی و احیای سرمایههای زیستمحیطی از نقش مهم و بایستهای برخوردار است. در این پژوهش شناسایی و مطالعۀ میزان اهمیت مولفههای فضایی الگوی سیاستگذاری آموزشی ارزشهای مذکور هدفگذاری شد و برای نیل به این هدف بر پایۀ نظریههای توسعۀ پایدار و استراتژیهای آموزشی و نظریههای رفتارمحور و اخلاقمحور در حوزۀ ارزشهای زیستمحیطی؛ مولفهها و شاخصهای آمایشی آموزش ارزشهای زیستمحیطی شناسایی و استخراج و با بهرهگیری از ابزار پرسشنامه و تکمیل آنها مبتنی بر نظر 30 کارشناس در عرصۀ آموزش محیط زیست به مطالعه و تحلیل تطبیقی دادههای حاصل از بهکارگیری نرمافزار SPSS و آزمونهای تحلیل واریانس یکطرفه و تعقیبی دانکن در منطقۀ مورد مطالعه مبادرت شد و نتایج پژوهش موید این مطلب است که مولفۀ آشنایی با حوزۀ محیط زیست و نظام اکولوژیکی، کمترین میزان اهمیت را با مقدار 925/ 2 و بیشترین اهمیت را مولفۀ رفتاری ـ شناختی با مقدار 5533/ 3 در تدوین و اجرای سیاستگذاری آمایشی ارزشهای زیستمحیطی به خود اختصاص داده است.
خلاصه ماشینی:
The experimental model of the experimental zoning analysis of the rurbans of Tehran metropolis based on environmental values with an emphasis on the integration of normalized layers of selected criteria using the fuzzy pragmatic method and technique (HOT SPOT) گام اول : شناسایی و گردآوری داده های مکانی ـ فضایی منطقۀ مورد مطالعه با هدف پهنه بندی مخاطرات زیست محیطی روستاهای حاشیۀ کلانشهر تهران و براساس ٦ معیار منتخب شامل هم جواری با مراکز آلایندة نفت و گاز و نیروگاه ها، هم جواری با شهرکهای صنعتی، فاصله با رودخانه ، میزان حساسیت فرسایش خاک، فصلنامه برنامه ریزی وآمایش فضا 11 تغییرپذیری کاربری اراضی کشاورزی، هم جواری با اراضی جنگلی و هم جواری با مناطق حفاظت شدة زیست محیطی از بین ١٦ معیار به شرح جدول شمارة ١ براساس روش دلفی در تعامل با سازمان ها و مبادی ذیربط ؛ جدول ١.