چکیده:
فرهنگ سازمانی به عنوان روح و هویت سازمان یکی از مهمترین پیشرانهای موفقیت، عملکرد و تعالی سازمان به شمار میرود و تناسب آن با اقتضائات ماموریت و انتظارات ذینفعان کلیدی سازمان آن را به سرمایهای ارزشمند تبدیل میسازد. از این رو، پژوهش حاضر به ارزیابی وضعیت موجود فرهنگ حاکم بر یک سازمان دفاعی در مقایسه با الگوی فرهنگی مورد انتظار فرماندهی معظم کل قوا پرداخته و راهکارهایی برای بهسازی فرهنگی ارائه کرده است. این پژوهش توصیفی، پیمایشی و کاربردی است. جامعۀ آماری آن را کارکنان شاغل در سازمان دفاعی مورد مطالعه تشکیل میدهند نمونهگیری به روش تصادفی طبقهای انجام شده است. دادههای مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه گردآوری و به وسیله آزمونهای تحلیل عاملی تاییدی و تفاوت میانگین تجزیه و تحلیل شدهاند. یافتههای پژوهش نشان داد بین وضعیت موجود و مطلوب ابعاد و مولفههای تشکیل دهنده فرهنگ این سازمان تفاوت معناداری وجود داشته است. در ابعاد محیطگرایی و ساختارگرایی به ترتیب بیشترین و کمترین شکاف وجود داشته است. همچنین در مؤلفههای نگهداشت و توسعه منابع انسانی، داناییمحوری، هویت، روابط انسانی، و جهتگیری راهبردی بیشترین شکاف و در مؤلفههای مأموریتمحوری و نظم و انضباط کمترین شکاف وجود داشته است. مدیریت و بهسازی فرهنگ این سازمان نیازمند طرحها و اقدامات فرهنگی گسترده برای کاهش شکافهای شناسایی شده است. پیادهسازی راهکارهای پیشنهاد شده با در نظر داشتن اولویت ابعاد و مولفهها میتواند به ارتقای اثربخشی این تلاشها یاری رساند.
Organizational culture as the spirit and identity of the organization is one of the most important drivers of success, performance and excellence of the organization and its relevance to the requirements of the mission and expectations of key stakeholders makes it a valuable asset. Therefore, the present study evaluates the current situation of organizational culture in a defensive organization in comparison with the cultural model expected by the Supreme Command of the Armed Forces and offers solutions for cultural improvement. This research is descriptive, survey and applied. The statistical population consists of the personnel of the studied organization. Sampling was done by stratified random sampling. The required data were collected using a questionnaire and analyzed by confirmatory factor analysis and mean difference tests. Data analysis showed that there was a significant difference between its current and expected situation of the dimensions and components of the organizational culture of the organization. There were the most and the least gaps in the dimensions of environmentalism and structuralism, respectively. There was also the largest gap in the components of human resource maintenance and development, knowledge-based, identity, human relations, and strategic orientation, and the least gap in the components of mission-oriented and discipline. Accordingly, Managing and improving organizational culture requires extensive cultural plans and activities to reduce these identified gaps. Implementing the proposed solutions by considering the priority of dimensions and components can help improve the effectiveness of these efforts.