چکیده:
آزمون بین المللی تیمز یا همان مطالعه بین المللی روند آموزش ریاضیات و علوم روند پیشرفت ریاضیات و علوم را درپایه چهارم ابتدایی وسوم راهنمایی ارزیابی می کند. از مهمترین ارزشیابی هایی که کیفیت یادگیری فراگیرندگان را در نظا م های آموزشی جهان می سنجد. انجمن بین الملی ارزشیابی تحصیلی به عنوان انعکاس دهنده اهداف آموزشی از سیستم آموزشی کشورهای مختلف دنیا به طور منظم در آزمون های تیمز اطلاعاتی قابل اطمینان و با کیفیت در مورد نحوه ی عملکرد تحصیلی دانش اموزان در ریاضیات و علوم ارایه می دهد اطلاعات آزمون های تیمز برای سیاست گذاران آموزشی در سراسر جهان پذیرفته و در خور توجه می باشد این آزمون ها برای اندازه گیری روند تحصیلی دانش اموزان در ریاضیات و علوم طراحی شده است. شرکت در این آزمون ها به کشور ها کمک می کند که از اطلاعات بدست آمده برای ارتقاع سیستم آموزشی در جامعه بین الملی استفاده کند نتایج این سنجش ها اغلب منجر به بحث درباره سیاست گذاری ها و توصیه ها برای ارتقاع عملکرد دانش اموزان می گردد. در مقاله حاضر ضمن معرفی آزمون تیمز به بررسی و تحلیل ارزشیابی دانش آموزان ایرانی در دوره های مختلف این آزمون می پردازیم.
The International Thames Test, or International Study of the Mathematics and Science Education Process, assesses the progress of mathematics and science in the fourth grade of elementary and third grade. One of the most important assessments that measures the quality of learners' learning in the world's educational systems. The International Association for Academic Evaluation, as a reflection of the educational goals of the educational system of different countries of the world, regularly in the Thames exams, provides reliable and quality information about the students' academic performance in mathematics and science. Educational policymakers around the world are accepted and noteworthy. These tests are designed to measure students' academic performance in mathematics and science. Participating in these tests helps countries to use the information obtained to improve the education system in the international community. The results of these surveys often lead to discussions about policies and recommendations to improve student performance. In the present article, while introducing the Thames test, we review and analyze the evaluation of Iranian students in different periods of this test.
خلاصه ماشینی:
آزمون تیمز (TIMSS) با هدف تهیه اطلاعات مقایسهای برای ارزیابی عملکرد و سیاستهای کشورهای شرکت کننده در زمینه پیشرفت در آموزش و یادگیری ریاضیات و علوم در پایههای چهارم و هشتم اجرا میشود؛ نتایج این آزمون برای کشورهایی که به کیفیت نظام آموزشی خود اهمیت میدهند بسیار مهم است.
چرا دانش آموزان ایرانی نمیتوانند به نمره میانگین برسند؟ در خصوص اینکه چرا ایران نتوانسته به عملکرد مناسب و میانگین بین المللی برسد به نظر میرسد باید حتماً درباره عوامل زمینه ساز بیشتر کار کنیم؛ البته روند در آزمون تیمز 2019 رو به رشد بوده و شاید یکی از موضوعات خیلی مهم و اساسی که در این زمینه حائز اهمیت است البته به جز مسائل زمینهای، موضوع برنامه درسی و روشهای آموزش در مدارس است که قطعاً در کسب نمرات تأثیرگذار است.
الف ) تأثیر منفی روشهای نادرست جذب معلم دوره ابتدایی بر یادگیری دانش آموزان 1- معلم نقش کلیدی در یادگیری دارد و اگر به دنبال روند رو به رشد در آزمونهای تیمز و پرلز هستیم نباید سیاست گذاریها برخلاف این موضوع حرکت کنند؛ در این سالها به ویژه از زمانی که به صورت شتابزده پایه ششم را به دوره ابتدایی اضافه کردیم روند به کارگیری معلمان برای دوره بنیادی ابتدایی اصلاً قابل قبول نبوده است.
نتیجه گیری در خصوص اینکه چرا ایران نتوانسته به عملکرد مناسب و میانگین بین المللی برسد به نظر میرسد باید حتماً درباره عوامل زمینه ساز بیشتر کار کنیم؛ البته روند در آزمون تیمز 2019 رو به رشد بوده و شاید یکی از موضوعات خیلی مهم و اساسی که در این زمینه حائز اهمیت است البته به جز مسائل زمینهای، موضوع برنامه درسی و روشهای آموزش در مدارس است که قطعاً در کسب نمرات تأثیرگذار است.