چکیده:
یکی از پرکاربردترین و ملموسترین مسائل برنامه ریزی خطی که در زمینههای عملی گوناگونی کاربرد
دارد، مسائل مربوط به حمل و نقل دریایی میباشد. در این گونه مسائل به خاطر ویژگیهایی از قبیل مقدار
متغیرها و محدودیتهای زیادی که دارند، حل از طریق روش عمومی سیمپلکس مستلزم هزینههای
محاسبات کامپیوتری گزاف میباشد و حتی در برخی موارد غیر ممکن مینماید. از آنجایی که الگوریتمهای فرا ابتکاری دارای راهکارهای برونرفت از بهینه محلی میباشند، در سالهای اخیر، روشهای فراوانی بر اساس این الگوریتمها برای بهینهسازی مسائل مختلف از جمله مسئله تخصیص پهلوگاههای اسکله و... ارائه شده است. هر چند این روشها تضمینی بر یافتن جواب بهینه سراسری ندارند ولی برای یافتن تقریب نسبتا خوبی از جواب بهینه تلش میکنند. این مقاله در نظر دارد به مقایسه در انتها به مقایسه کارایی این دوروش در یافتن بهترین جواب ممکن با حل یک مثال عددی پرداختهایم. راندمان و برنامهریزی خطوط کشتیرانی و تصمیمات اپراتورهای پایانههای کانتینری با استفاده ازهر دو روش میتواند بهبود یابد. حمل و نقل دریایی چیست؟ یا تجارت دریایی چیست؟ و به انواع حمل و نقل دریایی و اصطلحات آن پرداخته میشود. توصیه میشود قبل از استعلم قیمت از شرکتهای حمل و نقل دریایی حتما تحقیق در مورد حمل و نقل و شرایط آن صورت بگیرد.
خلاصه ماشینی:
بر اين اساس در پژوهش حاضر مسئله حمل ونقل دريايي لاينر, که در آن تصميمات مربوط به انتخاب ناوگان , تعيين مسير بهينه هر شناور, انتخاب سرعت حرکت آن بين بنادر مختلف و سياست سوخت گيري مربوطه در شرايط عدم قطعيت قيمت و مصرف سوخت به صورت يکپارچه اتخاذ مي شود, موردمطالعه قرارگرفته است .
تالي گيري : پس از صدور اجازه ، عمليات تخليه آغاز مي گردد و براي کنترل کالاهاي تخليه شده مشخصات ظاهري بسته ها بتدريج که تخليه مي شوند در فهرست هايي ثبت مي گردند که اين عمل را تالي گيري مي گويند و با مشارکت نماينده گمرک ( بندر ) و موسسات 60 حمل و نقل انجام مي شود.
٣ -حمل و نقل دريايي کالا به روش حمل چارترينگ Chartering زماني که حجم کالاي مورد انتقال زياد مي باشد و يا محموله بسته بندي خاصي ندارد شرکت حمل از روش چارترينگ و يا اجاره کامل کشتي استفاده مي کند .