چکیده:
در آثار صادق هدایت، تاثیر اندیشههای عامیانه، غیر قابل انکار است. با تفحص در آثار وی میتوان به این نتیجه رسید که این نوع افکار با نگرشی انتقادی انعکاس یافته است؛ یعنی هدایت با حساسیتی توام با رنج، این عقاید را در نوشتههایش ارائه کرده است. در محوریت بررسی آثار هدایت میتوان به تاثیرپذیری مستقیم وی از کتابچۀ تحقیقی نیرنگستان تاکید کرد. هدایتی که در نیرنگستان به عنوان یک پژوهشگر عرصۀ مردمشناسی، مجموعۀ پژوهش خود را تدوین میکند، در آثار داستانی خود، بنمایههای همین تفکر را به عنوان یک منتقد به کار میبندد تا تاثیر چنین اندیشههایی را در جامعه ارزیابی نماید و مخاطب خویش را با زیرکی خاص خود به گسترۀ تحلیل و سنجش بکشاند. ما در این مقاله با تکیه بر پنج اثر از مهمترین آثار هدایت، به بررسی تطبیقی آنها با محورهای فرهنگ عامیانه پرداخته و در این زمینه بیش از هر چیز به نیرنگستان محوریت بخشیدهایم. اندیشههای موجود در نیرنگستان به شدّت در تار و پود آثار هدایت اثر کرده است؛ تا آنجا که حتی بوف کور نیز از چنین تفکراتی تهی نیست.
In Sadegh Hedayat's works, effect of common thoughts is
undeniable. By disquisition of his works it can be concluded that this
kind of thinking has been reflected by critical approach 1.e, Hedavat has
offered these opmons in his writing with sensilivily accompanying
difficulty. In focusing on the study of Hedayats works we can
emphasize on his direct impressibility of research booklet of
Neirangestan. Hecdayat who as a researcher of anthropology field edits
his research collection in Neirangestan, as a critic applies bases of same
idea to his fictional works to assess effect of such ideas in the society
and attracts his readers into scope of analysis and measurement with his
own cleverness, In this paper, by focusing on five most important works
of Hedayvat, we have performed their comparative study with axes of
common people's culture and along this study we place most of our
effort on Neirangestan .During the paper you yourself will see to what
extent the existing thoughts in Neirangestan have penetrated in depth of
Hedayat's works up to the point that even Boofekoor is not empty of
these icleas