چکیده:
کارآفرینی نقش حیاتی در پیشبرد توسعه اقتصادی و ارتقای سطح زندگی افراد جامعه ایفا میکند. ترویج کارآفرینی میان دانشآموختگان دانشگاهی، در ایجاد اشتغال و کاهش معضل بیکاری میتواند بسیار اثرگذار باشد. یکی از عواملی که بهشدت با پیشبینی رفتار کارآفرینانه مرتبط است، قصد کارآفرینی است. از اینرو این پژوهش با هدف شناسایی نقش عوامل زمینهای در شکلگیری قصد کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی در نظام آموزش عالی ایران بر اساس تئوری رفتار برنامهریزیشده انجام پذیرفت. برای این منظور اثر سه متغیر مهم زمینهای، یعنی حمایت دانشگاهی درک شده، حمایت دولتی درک شده و حمایت محیطی درک شده بر قصد کارآفرینانه دانشجویان در نظام آموزش عالی کشاورزی ایران مورد بررسی قرار گرفت. نمونۀ آماری پژوهش شامل 455 نفر از دانشجویان سال چهارم دوره کارشناسی رشتههای کشاورزی در نظام آموزش عالی ایران بودند که به روش نمونهگیری چندمرحلهای از 9 دانشگاه کشور انتخاب شدند. نتایج پژوهش نشان داد که متغیرهای نگرش نسبت به کارآفرینی، هنجارهای ذهنی، کنترل رفتاری درکشده و همچنین، حمایت دانشگاهی درکشده و حمایت محیطی درکشده تأثیر مثبت و معناداری بر قصد کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی در نظام آموزش عالی ایران داشتند؛ ولی تأثیر حمایت دولتی درکشده بر قصد کارآفرینانه دانشجویان تأیید نشد. یافتههای این پژوهش دستاوردهای نظری و کاربردی مناسبی برای کمک به سیاستگذاران، برنامهریزان و آموزشگران نظام آموزش عالی کشاورزی ایران در جهت ترویج کارآفرینی در بین دانشجویان به همراه دارد.
Entrepreneurship plays a vital role in promoting economic development and improving the living standards of people in society. Promoting entrepreneurship among university graduates can be highly effective in creating jobs and reducing the problem of unemployment. One of the factors that is strongly associated with predicting entrepreneurial behavior is entrepreneurial intention. Therefore, this study was conducted to identify the role of contextual factors in forming the entrepreneurial intention of agricultural students in the Iranian higher education system based on the theory of planned behavior.To this end, the effect of three important contextual variables, namely perceived university support, perceived government support, and perceived environmental support, on students' entrepreneurial intention in the Iranian agricultural higher education system was investigated.The statistical sample of the research included 455 fourth-year undergraduate students in agricultural fields in the Iranian higher education system, who were selected using a multi-stage sampling method from 9 universities in the country.The results of the study showed that the variables of attitude towards entrepreneurship, subjective norms, perceived behavioral control, and also perceived university support and perceived environmental support had a positive and significant effect on the entrepreneurial intention of agricultural students in the Iranian higher education system; however, the effect of perceived government support on the entrepreneurial intention of students was not confirmed.The findings of this research have appropriate theoretical and practical implications for helping policymakers, planners, and educators in the Iranian agricultural higher education system to promote entrepreneurship among students.
خلاصه ماشینی:
رايانامه: mirakzadeh@razi.
نتايج پژوهش نشان داد که متايرهاي نگرش نسب به کارآفريني، هنجارهاي ذهني، کنترل رفتاري درکشده و همچنين، حماي دانشنگاهي درک - شده و حماي محيطي درکشده تأثير مثب و معناداري بر قصد کارآفرينانة دانشنجويان کشناورزي در نظنام آموزش عالي ايران داشتند؛ ولي تأثير حماي دولتي درکشده بر قصد کارآفرينانه دانشجويان تأييد نشد.
ا توجه ه اهمي و ضرورت توجه ه قصد کارآفرينانه و عوامب مؤثر طر آن طهمنظور تطرويج کطارآفريني در طي دانشطجويان نظطام آمطوزش عطالي کشطاورزي ايطران در ايط محالعطه طا ررسطي اد يطات کطارآفريني، تئطوري رفتطار رنامهريزي شدة آجزن٦ )١٩٩١( هعنوان چارچو ي مناسطب طراي شناسطايي تبيطي کننطدههطاي قصطد کارآفرينانطه دانشجويان کشاورزي ايران انتخا شد.
در اي راستا، محالعة حاضر ه دنبال ادغطام سطه متايطر مهط زمينطهاي، يعنطي حمايط دانشگاهي درکشده، حماي دولتي درکشده و حماي محيحي درکشده در تئوري رفتار رنامهريزي شطدة آجطزن راي پي يني قصد کارآفرينانه دانشجويان کشاورزي ايران اس .
تريطودي )٢٠١٧( نيز نشان داد که حماي محيحي و دانشگاهي درکشده هصورت غير مستقي از طري عوامب انگيزشي طر شکبگيري قصد کارآفرينانه دانشجويان تثثير ميگاارند.
دستاوردها و پيشنهادهاي پژوهش پژوه حاضر ا هدف اصلي ررسي تثثير عوامب زمينهاي ر قصد کارآفرينانه دانشجويان کشاورزي در نظام آمطوزش عالي ايران انجام شد که دستاوردهاي نظري و کار ردي مناسبي راي ترويج کارآفريني در ي دانشجويان طه همطراه دارد.
The Impact of Entrepreneurship Education and Its Benefits on Entrepreneurial Intentions of Agricultural Students in West Iran Universities.
Analysis of Environmental Determinants of Entrepreneurial Intention among Agricultural Students (Case Study of Ilam University).
Cultural values and entrepreneurial intentions among agriculture students in Iran.
Which factors affect entrepreneurial intention of university students?.