چکیده:
یکی از مزیتهای رقابتی که بسیاری از شرکتها از آن غافل شدهاند، سرمایههای ناملموس میباشد. هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه بین سرمایه فکری، سرمایه اجتماعی و عملکرد کارکنان میباشد. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نوع آمیخته با روش تشریحی انتخاب مشارکتکننده است. اعضای نمونه آماری این پژوهش، مدیران 134 شرکت واقع در شهرک صنعتی سمنان بودند به کمک پرسشنامهای که روایی و پایایی آن مورد بررسی و تایید قرار گرفت، دادهها گردآوری شد و فرضیات پژوهش به کمک مدل معادلات ساختاری مورد بررسی واقع شدند. نتایج نشان داد سرمایه فکری تاثیری مستقیم، مثبت و معنادار بر عملکرد کارکنان دارد و به طور غیرمنتظرهای تاثیر سرمایه اجتماعی بر عملکرد کارکنان رد شد. به منظور کشف چرایی رد فرضیه مربوط به تاثیر سرمایه اجتماعی بر عملکرد کارکنان، 18 مدیر مشارکتکننده که کمترین میانگین را در سوالات مربوط به تاثیر سرمایه اجتماعی بر عملکرد کارکنان بدست آورده بودند مورد مصاحبهی عمیق نیمه ساختار یافته قرار گرفتند. برای تحلیل مصاحبهها از روش تحلیل محتوا استفاده شد و عوامل شناسایی شده در سه دسته افزایش تخلفات، کاهش قدرت مدیریت و کاهش بهرهوری دستهبندی شدند.18 مدیر مشارکتکننده که کمترین میانگین را در سوالات مربوط به تاثیر سرمایه اجتماعی بر عملکرد کارکنان بدست آورده بودند مورد مصاحبهی عمیق نیمه ساختار یافته قرار گرفتند. برای تحلیل مصاحبهها از روش تحلیل محتوا استفاده شد و عوامل شناسایی شده در سه دسته افزایش تخلفات، کاهش قدرت مدیریت و کاهش بهرهوری دستهبندی شدند.
One of the competitive advantages, which most enterprises have disregarded, is intangible capital. The objective of the present survey is to determine the relation between the intellectual capital, social capital and function of enterprises. The individuals of the sampling of this survey were 134 enterprises located in Semnan’s Industrial Town. The data were gathered with a help of a questionnaire whose validity and reliability were examined. The hypotheses were surveyed by structural equation modeling. According to the results received in this survey, intellectual capital has a direct, positive and significant effect on the employee performance. On the other hand, social capital had not significant impact on employee performance. The participants with the least questionnaire mark were choose for in-depth semi-structured interviews. Interviews with 18 number of managers analyzed by content method. The factors distinguished and categorized in three type, infractin, manager power and efficiency. On the other hand, social capital had not significant impact on employee performance. The participants with the least questionnaire mark were choose for in-depth semi-structured interviews. Interviews with 18 number of managers analyzed by content method. The factors distinguished and categorized in three type, infractin, manager power and efficiency. The factors distinguished and categorized in three type, infractin, manager power and efficiency.